جمعه 7 اردیبهشت 1403

خارج از دستور صحن علنی امروز؛ از مغز استخوان نظام تا دفاعیه‌ای با طعم برجام

پایگاه خبری موج برنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت - نخستین ساعات کاری امروز در بهارستان با خیابان‌های پرترافیک اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی، شماری از نیروهای انتظامی و نگاه‌های پرسشگر و متعجب مردمانی که این صحنه را می‌بینند و شاید نمی‌دانند خبر چیست، شروع می‌شود.

خبر، برگزاری جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی رئیس جمهور روحانی در پارلمان است. تغییری 7 ماه مانده به پایان دولت یازدهم در قالب «ترمیم کابینه». وزرای معرفی شده نیز چهره‌های نام آشنایی هستند؛ هر کدام دستی بر آتش مدیریت و سیاست داشته و دارند و حتی در معرض بررسی صلاحیت‌هایشان در مجلس برای کسب مجوز حضور در کابینه حسن روحانی بوده‌اند. اگرچه آن زمان که مجلس نهم روی کار بود، نتوانستند موفق به جلب اعتماد مجلسی‌ها شوند اما این بار سه وزیر معرفی شده باید از منظر وکلای مجلس دهم سنگ محک بخورند.

بسیاری از دولتمردان در صحن مجلس حضور دارند؛ ظریف، فرهادی، چیت چیان، واعظی، نعمت‌زاده، صالحی، ابتکار، دهقان، سیف، شهیدی، نوبخت، جهانگیری و با کمی تاخیر زنگنه از راه می‌رسد و در میانه جلسه نوبت صبح، محمود علوی.

چهل و یکمین جلسه مجلس دهم بدون غایب و با آیاتی از قرآن شروع شد که می‌گوید «پس هرگاه در امری اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به خدا و پیامبر عرضه بدارید. این بهتر و نیک فرجام‌تر است.»

غیبت روحانی و ورود مجلس به بحث سلاح و قمه

رئیس مجلس به علت عدم حضور رئیس جمهور، نخستین دستورکار را که بررسی صلاحیت وزراست، معطل می‌گذارد و وارد دومین آن می‌شود که بحث تعیین تکلیف درباره مجازات حمل سلاح سرد است.

ساعت 8:20 دقیقه شد و تعدادی از نمایندگان در باب طرح مجازات حمل سلاح سرد همچون قمه، پنجه بوکس، شمشیر و ... به عنوان موافق و مخالف صحبت می‌کنند. روحانی در حالی که مطهری، نایب رئیس مجلس به استقبال او رفته وارد صحن می‌شود و دیده بوسی و مصافحه نمایندگان با رئیس جمهور.

لاریجانی ضمن خوشآمدگویی به حسن روحانی، توضیح می‌دهد به دلیل ورود مجلس به این دستورکار، باید آن را ادامه داد «تا به یک جایی برسد»؛ ولی هوش و حواس نمایندگان به دنبال مهم‌ترین موضوع کار جلسه امروز و پیگیری حاشیه و متن صلاحیت وزرای پیشنهادی است؛ از دیالوگ‌های چندنفره تا تجمع‌های چند ده نفره.

بالاخره پس از تصویب کلیات طرح مجازات حمل سلاح سرد، لاریجانی ورود به دستورکار مرتبط با بررسی صلاحیت وزرا را اعلام می‌کند.

دفاعیه‌ای با طعم برجام

روحانی ساعت 8:55 دقیقه پشت تریبون مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و به او گفته می‌شود که یک ساعت وقت نطق دارد. رئیس دولت یازدهم که گویی به ترکیب اصلاح طلب معتدل- اصول‌گرای معتدل مجلس دهم دل بسته و در چهره او نگرانی از بابت رأی نیاوردن وزرای پیشنهادی‌اش دیده نمی‌شود، بیش از 35 دقیقه از وقت خود را به طرح مسائل و مشکلاتی اختصاص داد که دولتش در آغاز کار با آن مواجه بود و گفت « در شرایطی که همه کشورها از ذخیره سال‌های گذشته خود می‌خوردند، تنها ایران بود که در شرایط سخت اقتصادی قیمت نفت، تورمش کاهش داشته ولی رشد اقتصادی و اشتغالش افزایش؛ و نه تنها از ذخیره استفاده نکرده که 30 میلیارد دلار هم به ذخیره واریز کرده است.»

روحانی همچنین از دستاوردهای دولت یازدهم گفت و برجام و رفع تحریم‌ها و گفت «امروز جهان به این نکته واقف شده که باید با زبان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید.»

روحانی توضیح داد: اگرچه در دوره‌ای، ترمیم کابینه قاعده شده بود و تثبیت آن استثناء اما در دولت او تثبیت کابینه قاعده است ولی اگر جایی لازم باشد سرعت حرکت دولت اضافه شود، کابینه را ترمیم خواهد کرد و در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند چرا در 10 ماه آخر، این تغییر در دولت اتفاق افتاده، گفت: «اگر ضرورتی اقتضاء کند و نشاط بیشتر نیاز باشد، رئیس جمهور تردیدی برای تغییر به خود راه نمی‌دهد.»

وی که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را مرتبط با امور اجتماعی و فرهنگی جامعه توصیف کرد، از جلسه دیشب با رهبری گفت که ایشان نیز در باب آسیب‌های اجتماعی از نقش محوری این سه وزارتخانه نام بردند.

صالحی امیری در مغز استخوان نظام فعال بوده است

روحانی پس از مقدمه طولانی در باب شرایط کشور و دولت، وارد بحث دفاع از صلاحیت وزرای پیشنهادی‌اش شد. از صالحی امیری به عنوان فردی «برنامه‌ریز» و «صاحب‌نظر» یاد کرد که «در مغز استخوان نظام فعال بوده» و «جاذبه‌اش برای هنرمندان و فرهیختگان و نخبگان زیاد است.»

رئیس جمهور با بیان اینکه «اسلام دین سهله سمحه است» و در چنین شرایطی «یکی نباید راست راست برود و یکی چپ چپ» پاسخی داد به منتقدانی که رویکرد دولت را در حوزه فرهنگ، تسامح می‌دانند.

رئیس جمهور همچنین سلطانی‌فر را «مدیری توانمند» معرفی و از اخلاق حسنه محمود گودرزی در دوران وزارتش تشکر کرد.

رییس دولت یازدهم از فانی که مسایل کلی و جزیی زیادی را حل کرد، تشکر کرد و از اقدام دولت در افزایش اعتبار هزینه‌های جاری این وزراتخانه در سال 95 نسبت به سال گذشته خبر داد.

او گفت: دانش آشتیانی عضو ستاد پشتیبانی جنگ بوده و از سال 45 کارش را در وزارت آموزش و پرورش شروع کرده و تاکید کرد که او سال ها است در احزاب و جریانات سیاسی نیست.

روحانی 68 دقیقه صحبت کرد و به دلیل صحبت‌های غیرمرتبط با بررسی صلاحیت وزرایش، مورد انتقاد و تذکر هادی قوامی قرار گرفت که از رییس مجلس پرسید «چرا رییس جمهور 45 دقیقه از وقتش را صرف گزارش در مورد مسایل اقتصادی کرده است» و لاریجانی نیز پاسخ داد که ایرادی به این امر وارد نیست.

بعد از نطق روحانی؛ اگرچه برخی وزرا صحن علنی را ترک کردند اما او در مجلس ماند.

اولین وزیر پیشنهاد احمدی دانش آشتیانی بود که به ترتیب حروف الفبا به کارنامه کاری اش رسیدگی می شد.

موافق و مخالف دور اول؛ نطق‌هایی پیرامون مسائل تخصصی و کارشناسی

15 دقیقه وقت مخالف نخست به فلاحت پیشه و اسدالله عباسی اختصاص داده شد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه دید ترمیمی دکتر روحانی خوب است اما باید آسیب شناسانه باشد، از «تحصیلات غیرمرتبط»، «سوابق غیرآموزشی و پرورشی» و برنامه «شعاری» و «بدون طرح عملیاتی» دانش آشتیانی انتقاد کرد و مدرسه مفید در زمان مدیریت او را «مدرسه ای اشرافی» خواند.

وی به طور گذرا به تحصن، فتنه و تحریم انتخابات نیز اشاره کرد و سیاسی شدن آموزش و پرورش را به ضرر مملکت دانست.

اسدالله عباسی نیز با انتقاد از نحوه ترمیم کابینه از سوی رییس جمهور و ذکر این نکته که مشکلات مردم اقتصادی است از روحانی پرسید اگر هیات دولت چند شب پیش مصوبه ای جهت کمک به وزارت آموزش و پرورش داشتند چرا این کار را در زمان وزارت فانی نکردند و چرا دولت به کمک این وزارتخانه نیامده است.

او در باب اهمیت وزارت آموزش و پرورش گفت که «در مجلس هفتم مقام معظم رهبری صلاح ندانستند حاجی وزیر وقت استیضاح شود»

وقت 15 دقیقه ای موافقان نیز به ابوالفضل سروش و داوود محمدی نمایندگان تهران رسید.

سروش، دانش آشتیانی را «مدیر استراتژیک» و «تحول خواه» توصیف کرد.

دور دوم؛ مخالفت و موافقتی با محوریت فتنه و نطق های آتشین

وقت 15 دقیقه‌ای مخالف دوم به سید حسین نقوی حسینی اختصاص یافت و او تمایل به اشتراک زمان خود با نمایندگان دیگر نداشت.

وی مخالفت خود را با حذف درس شهید حسین فهمیده از کتب درسی آغاز کرد و آن را گره زد به عضویت دانش آشتیانی در سازمان بررسی کتب درسی.

نقوی حسینی با ذکر اینکه «نخست وزیر دوران جنگ سر فتنه بود» از موافقان دانش آشتیانی که از او به عنوان «نیروهای ستاد پشتیبانی جنگ» نام می برند، انتقاد کرد.

وی که از حرف‌های رییس جمهور درخصوص «انقلابی‌های نفهم» عصبانی شده بود، از روحانی خواست به رأی مردمی که افرادی مثل او را به مجلس فرستادند، احترام بگذارد.

او دانش آشتیانی را «یک بازیگر سیاسی» و «نقش اول فتنه» توصیف کرد و اولین مدیر مدرسه ای دانست که به جرم فتنه بازداشت شده است. وی برای ادعای خود موسس حزب منحله مشارکت و عضویت در ستاد انتخاباتی معین، تحصن های غیر قانونی و امضای بیانیه ها را شاهد آورد و در پایان اسناد و مدارکی به رییس مجلس داد که از تدریس دانش آشتیانی در انگلستان و از آنچه به او به عنوان فساد مالی و اقتصادی نسبت داده می شود، پرده برداشت.

صحبت‌های آتشین نقوی حسینی در مخالفت با دانش آشتیانی به نحوی بود که پس از آنکه سراغ صندلی خود رفت، حلقه ای از موافقان و مخالفان محتوای سخنان وی، دور او جمع شدند و برای لحظاتی مجادله لفظی جدی شکل گرفت.

موافقان در دور دوم برای اعلام موافقت با دانش آشتیانی، مهدی شیخ و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی بودند.

شیخ نیز به سیاق نقوی حسینی و به گفته خود «احساساتی» شد و در مذمت متهم کردن افراد به فتنه‌گری، در نطق آتشینی که محتوای آن اشاره به 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد داشت، گفت: «فردی آمد، وارد سیاست شد و نیروهای کشور را به جان هم انداخت.» وی با استناد به آیه ای از قرآن که می گوید «این تذهبون؟» از کسانی که به اخلاق پشت پا می زنند، انتقاد کرد.

داستان ادامه‌دار فتنه

جعفرزاده نیز با طرح این سوال که «داستان فتنه کی می خواهد تمام شود؟» از دیگر وکلای ملت در مجلس خواست از پشت تریبون مجلس دروغ نگویند.

او هم نقبی به رفتار و عملکرد احمدی نژاد زد و او را فردی خواند که «استارت فتنه را زد و اکنون در خیابان ها راه می رود» ولی «امروز به کسانی دیگری برچسب فتنه زده می شود.»

وی در انتقاد از کسانی که به رشته تحصیلی دانش آشتیانی اشاره می کنند از نجفی به عنوان موفق ترین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب نام برد که او نیز در رشته مرتبط تحصیل نکرده است.

صحبت های جعفرزاده با احسنت های نمایندگان و دیده بوسی با وی تمام شد و نوبت به نطق دانش آشتیانی رسید.

او از برنامه هایش در وزارت آموزش و پرورش گفت و سابقه و تجربیاتش؛ وی با انتقاد از سخنان نقوی حسینی از وی خواست اگر مدرکی در ارتباط با دستگیری او در حوادث سال 88 دارد، رو کند.

7.5 دقیقه مانده به پایان سخنان وی، لاریجانی از او خواست به دلیل موعد اذان ظهر، ادامه مطالبش را در جلسه بعد از ظهر مطرح کند./

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna