جمعه 7 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری موج برنا - مهندس احمد پادیاب ،با اشاره به وضعیت کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا اظهار کرد: شهرستان صومعه‌سرا دارای 28هزار هکتار اراضی شالیزاری است که کشاورزان صومعه‌سرایی تا به امروز به صورت 100درصدی خزانه‌گیری برنج را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه پنج درصد از اراضی شالیزاری شهرستان به زیر کشت شالی رفته است،افزود: حدود 80 درصد از کشاورزان توانسته‌اند مزارع خود را مرزبندی کنند و شخم اولیه را انجام دهند.

پادیاب از خرید و ورود سه هزار و 100 تن انواع کود شیمیایی در شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده شروع یک کشت مطلوب از نظر کمیت و کیفیت محصول در شهرستان صومعه‌سرا فراهم است.

وی با بیان اینکه با توجه به بارندگی‌های اخیر تامین آب زراعی به اندازه کافی در سطح روستاها فراهم است،متذکر شد: شهرستان صومعه‌سرا جز شهرستان‌های پیشرو در اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی سنتی در سطح استان گیلان است.

پادیاب به اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی سنتی در هزار و 500 هکتار از اراضی شالیزاری در 22 روستای شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طرح تجهیز در هفت روستای شهرستان به اتمام رسیده است و پیش بینی می‌شود کلیه طرح‌ها و پروژه‌ها تا 25 اردیبهشت ماه جاری به اتمام رسد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا ایجاد و توسعه بانک نشاء و ایجاد اشتغال برای فارغ  التحصیلان بخش کشاورزی است، تصریح کرد:در حال حاضر نه بانک نشاء در شهرستان فعال است و این درحالیست که در سال جاری سه واحد بانک نشاء در شهرستان راه اندازی شده است.

پادیاب با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بانک نشاء هزار و 500 هکتار از اراضی شالیزاری را تحت پوشش نشاء مکانیزه قرار دهد، یادآور شد:با توجه به پرداخت تسهیلات پیش بینی می‌شود 12 هزار هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان صومعه‌سرا تحت پوشش نشاء مکانیزه قرار گیرد که نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا در پایان توسعه مکانیزاسیون،کاهش هزینه‌های تولید،افزایش تولید در واحد سطح، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی خرد و ایجاد اشتغال را از مزیت‌های ایجاد و توسعه بانک نشاء برشمرد. / ایسنا

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna