چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

سرویس اقتصادی موج برنا، پیمان عبداللهی‌فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت بیمه‌ محصولات کشاورزی از سوی کشاورزان اظهار کرد: در سال زراعی گذشته بیش از ۵۴ هزار کشاورز در استان گیلان نسبت به بیمه‌ محصولات کشاورزی خود اقدام کردند که بیش از نیمی از بیمه نامه‌ها مربوط به زراعت برنج است.

وی با اشاره به آغاز بیمه‌گذاری محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلاتی گفت: با شروع خرید بیمه محصولات کشاورزی برای سال زراعی جدید از مهرماه امسال تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ کشاورز استان برای بیمه‌ محصولات خود اقدام کردند.

وی بیان کرد: کشاورز برای خرید بیمه‌نامه و بیمه‌ محصولات کشاورزی باید به شعب بانک کشاورزی، نمایندگی‌های بیمه و مراکز منتخب جهاد کشاورزی استان مراجعه کند.

عبداللهی‌فر در ادامه بیان کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در اجرای طرح های جهش تولید و کشاورزی قراردادی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، پوشش بیمه‌ای محصولات گندم، جو، کلزا و گیاهان دارویی «گل گاوزبان» را در دستور کار دارد و در این ارتباط با این وزارتخانه همکاری می‌کند.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna