چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

به گزارش سرویس ورزشی و به نقل از  روابط عمومی انتقال خون گیلان، امین جلائی رئیس هیات ورزش های دریایی و ساحلی استان گیلان همراه با بیش از 50 بانوی ورزشکار و جمعی از اعضای هیات به مناسبت  هفته ملی سلامت بانوان با حضور در مرکز انتقال خون زندگی دوباره به همنوعانشان بخشیدند.

دکتر گیتی ایزدی پور مدیر پزشکی انتقال خون گیلان ضمن قدردانی از مشارکت هیات ورزشی بانوان ورزشکار را بانوان خونبخش و مروج سلامتی دانست و گفت : بر اساس آخرین اطلاعات ، میزان مشارکت بانوان گیلان در اهدا خون کمتر از 5 درصد است یعنی از ۱۰۰ درصد اهداکنندگان خون در این استان، حدود ۹5 درصد آقایان و 5 درصد بانوان هستند در حالیکه بانوان با اهدای قطره‌های خون خود می‌توانند سهم‌شان را در حلقه اهدای خون افزایش دهند.

دکتر گیتی ایزدی پور با اشاره به مشارکت پایین بانوان در اهدای خون گفت: بانوان تنها در دوران باردهی و شیردهی نمی‌توانند خون اهدا کنند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با بیان اینکه بانوان نیز می‌توانند مانند آقایان نقش مهمی در اهدای خون داشته باشند، اضافه کرد: در کشور ما به دلیل شرایط فیزیولوژیکی بانوان "شیردهی و بارداری" اهدای خون برای آنان، سالی سه بار "هر چهارماه یک بار" در نظر گرفته شده‌است.

وی با بیان اینکه بانوان برای اهدای خون نگران نباشند، تصریح کرد: تمام بانوانی که برای اهدا خون مشارکت می‌کنند در سنین باروری ۱۸ تا ۴۹ سال قرص آهن به آنان ارایه می‌شود تا از کم خونی پیشگیری شود که این کار حالت تقویتی دارد.

دکتر گیتی ایزدی پور با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط خاص استان، گیلان یکی از پرمصرف‌ترین استان‌ها در زمینه استفاده از فرآورده‌های خونی است، ادامه داد: بهبود مشارکت بانوان در اهدای خون نیازمند فرهنگ سازی و تعامل بین جامعه بانوان و شاعغل در دستگاهها و ارگانها می باشد.



Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna