جمعه 7 اردیبهشت 1403

دکترمرادی:به فرموده آقا، بیماربه جز دغدغه رنج و درد بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشد

 سرویس سلامت - آقای دکتر مرادی در ابتدا اهدا کنندگان را انسانها عزیزی دانست و گفت : در ابتدا لازم می دانم هفته انتقال خون و 9 مرداد  روز ملی اهدا خون را اولا خدمت همه آنهایی که در پروسه رگ تا رگ نقش دارند از رگ اهدا کننده تا رگ بیمار تبریک بگویم .

وی اهدا کنندگان را کسانی دانست دانست که از شیره جان برای کمک به بیماران می بخشند ، وی در ادامه افزود : این روز را به همه همکاران پر تلاشم در کل استان تبریک می گویم .

وی در خصوص اهدا خون در سال 95 گفت : در سال 1395 تعداد 75000واحد  خون اخذ شده که متاسفانه 62000 نفر این بار را بدوش می کشند. ازآنجایی که استان گیلان جز استانهای پرمصرف هستیم باید بیشتر اهدا خون داشته باشیم .

دکتر مرادی با اعلام اینکه سرانه اهدا خون در گیلان از 1000 نفر 30نفر است  ، افزود : این آمار در کشور در هر 1000 نفر 27  اهدا کننده است و علی رغم این برتری محسوس در بین ده استان  برتر اهدا کنندگان خون هستیم و بدلیل اینکه جز استانهای موسن هستیم و نوع بیماریها و پر مصرف بودن دچار مشکل هستیم .

دکتر مرادی در ادامه افزود : طبق فرموده مقام معظم رهبری  بیمار به جز دغدغه رنج و درد بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشد افزود : بیمار سرطانی نیاز به پلاکت دارد و تاکنون با پیشرفت علم نتوانست مشابه ای ساخته شود و متولی تامین این مهم انتقال خون است ، از این رو وظیفه ماست تا با تامین خون و فرآورده آن برای بیمارانی که در بیمارستان هستند به هر دلیلی بستری می شوند این بخش از خدمات را ارایه بدهیم .

مدیر کل انتقال خون با بیان این مطلب که نیاز به خون همیشگی است و باید بیشتر از کمکهای مردمی بهره مند شویم ، افزود : در شش ماه گذشته سیاستی را به خرج دادیم برای رسیدن به کمک های مردمی خودمان را به مردم نزدیک و نزدیک تر کردیم و مشکلات و دغدغه ها را بیان کردیم و به دنبال این صحبتها و کمکهای ایثارگران ، اهداکنندگان ما دست به دست هم توانستیم در شش ماه اخیر از استانهای مجاور خون وارد نکنیم .

دکتر مرادی با بیان اینکه اهدا کنندگان از قشرهای مختلف هستند افزود : خودم هم خرسندم که بعضی از روزها جهت ویزیت از اهداکنندگان حضور پیدا می کنم و باید دوربینهایی باشد که این صحنه های عاشقی را ضبط کند .

مدیر کل انتقالذ خون استان گیلان در خصوص نیاز گروههای خونی گفت : نیاز در تمامی گروههای خونی وجود دارد و این نکته که گفته می شود بعضی از گروههای خونی مثل o  پر مصرف تر هستند خیلی صحیح نیست .   

دکتر مرادی در خصوص داروها و مشتقات خونی گفت : آلبومین ، IV IG  ، فاکتور 8 ، فاکتور 9 ، پلاسمای ضد هاری ، آنتی هیومن ، فیبرینوژن  و فاکتورهای انعقادی دیگر

وی در خصوص مهمترین فرآورده های خونی که در گیلان ذخیره می شود گفت :گلبول قرمز فشرده ، پلاکت ، پلاسما ، کرایو ( فاکتور انعقادی ) جز محصولات تولیدی ما هستند و

مدیر کل انتقال خون استان گیلان با تمجید از حمایتهای استاندار گفت :

مرکز جامع اهدای خون جزو سیاست های سازمان انتقال خون کشور است که در همه انسانها جهت مدیریت بهینه زمان و سهولت در اهدای خون مراکز جامع ساخته شود که در بعضی استانها این کار انجام شده با پیگیری های که ما انجام دادیم انشاالله با حمایت جناب آقای استاندار و سازمان مدیریت که در اجلاس اخیر سازمان به ما اعلام شد که جزو اولویت امسال سازمان انتقال خون کشور است .   

وی در ادامه افزود :  پس از اخذ خون کامل از اهداکننده ، در واحد فرآورده از آن فرآورده گیری می شود که یکی از فرآورده های آن پلاسما است . البته اهدای پلاسما هم وجود دارد که در آخرین اجلاس مدیران کل در کرمانشاه مصوب شد تمام استانها زیرساخت های لازم را جهت اخذ پلاسما با استفاده از دستگاه پلاسما فرز ( پلاسمای فرز تولیدی ) داشته باشند .

دکتر مرادی در خصوص پلاسما درمانی گفت : درمانی الان داریم که برای بیمارانی که اتوایمیون آنتی بادی به خاطر بیماری های مثل گلین باره ، MGدارند انجام می شود .

وی در ادامه افزود : بزودی گیلان شاهد افتتاح هفتمین پالایشگاه فرآورده های خونی در جهان و اولین پالایشگاه مدیترانه شرقی خواهد بود که در اقتصاد مقاومتی به فرموده مقام معظم رهبری و صرفه جویی در ارز در داروهایی که وارداتی تهیه می شوند نقش بسیار مهمی را ایفا می کند . با سرمایه گذاری 220 میلیون یورو از شرکت بیوتست آلمان و اشتغال مستقیم 500 نفر در جلسه اخیر اقتصاد مقاومتی استان و با حمایت استاندار محترم تایید شد .

دکتر مرادی در خصوص زیرساخت های لازم  برای دریافت پلاکت در استان گیلان گفت :

ما در ایران اداره ای بنام اداره آفرزیس داریم که دو دستگاه و یک تخت فعال داشته. آمار سال گذشته 65 واحد بوده که با برنامه ریزی در 4 ماه اول سال جاربی تعداد 106 واحد اهدای پلاکت رسیده است . انشاالله با برنامه ریزی های انجام شده و در حال اجرا برای نوسازی فضا و گسترش امکانات و افزایش پرسنل دست اندرکار سعی در بهبود روند اهدای پلاکت داریم (( پلاکت شیمی درمانی خونریزی شدید و سرطانی ها  ))

مدیر کل انتقال خون استان گیلان در خصوص ماموریت ایجاد بانک اطلاعات سلولهای بنیادی و خون بندناف در گیلان گفت  : تابستان سال 95 پذیره نویسی سلولهای بنیادی خونساز در استان گیلان آغاز شد . در سال گذشته تنها دو روز به این امر اختصاص داده شده بود و از سال 96 با برنامه ریزی انجام شده بنابر اهمیت موضوع در تمام روزهای هفته به غیراز سه شنبه و جمعه پذیره نویسی انجام می شود .

از هر یک میلیون نفر یک نفر با فرد بیمار تشابه ژنتیکی دارد . بیماران سرطان خون که نیاز به پیوند سلولهای بنیادی خونساز را داشته باشند تنها شانس 30 درصدی از اهدای خویشاوند دارند و 70 درصد شانس از سایر افراد جامعه و اگر بانک اطلاعاتی ژنتیکی پرباری داشته باشیم ، شانس پیداشدن فرد مشابه بسیار بالاتر می رود .

وی در خصوص این طرح گفت : از کلیه اهداکنندگان خون که از 18 تا 50 سال دارند دعوت می کنم که با مراجعه به مرکز سپاس ما در مرکز رشت و دادن نمونه 10 سی سی خون در این کار بزرگ ما را یاری کنند .

لازم به ذکر است :  در صورت پیدا شدن فرد مشابه فقط با اهدای خون ( نَـه اهدای مغزاستخوان ) می توان موجب درمان کامل فرد بیمار شد .

دکتر مرادی در خصوص تجهیزات و امکانات گفت :این واقعیت تلخ را باید بگویم با تشکر از همه تلاشهای گذشته متاسفانه ساختمان قدیمی است و بعلت کمبود اعتبارات امکان ارتقاء ساختمان و تجهیزات وجود ندارد . الان اکثر ساختمانهای انتقال خون در استانهای دیگر نوسازی شده ، متاسفانه در سالهای گذشته اهتمام جدی برای جذب اعتبار در این راستا انجام نشده است  ودر کل استان 9 پایگاه و 2  اتوبوس سیار وجود دارد .

وی در خصوص انتظارات این ادراه افزود : از شهرداری رشت مجوز 3 مکان خونگیری برای دسترسی راحت اهداکنندگان گرفته شد و کارهای اولیه آن هم انجام شد ولی متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی بین بخشی در استان و واقف نبودن اهمیت خون و فرآورده ها در پروسه درمانی اجازه نصب به اولین کانکس تهیه شده برای میدان شهرداری داده نشده است.

البته طبق سیاست های سازمان انتقال خون کشور در شهرهای زیر بیست هزار نفر مجوز تاسیس پایگاه انتقال خون وجود ندارد و دارای توجیه اقتصادی و فنی نمی باشد و باید با استفاده از اتوبوسهای سیار و نیز با مراجعه مردم نوعدوست ما به نزدیک ترین پایگاه انتقال خون اقدام به خونگیری کنیم .

دکتر مرادی در خصوص   گشترش فرهنگ اهدای خون در بین شهروندان گیلانی گفت :

هماهنگی با NGO های مختلف ، انجمن اهداکنندگان که تنها انجمن کشوری است ، ، انجمن تالاسمی ، موسسه های مختلف زیست محیطی ، -          هماهنگی با اداره کل ورزش و جوانان و هیئت های ورزشی ،هنرمندان ، رسانه ،سپاه پاسداران ، نیروی انتظامی ، نیروی سه گانه و بسیج ، تبلیغات محیطی و مجازی  ،اعزام تیمهای سیار به نقاط دور دست استان ،هماهنگی با فرمانداران ، بخشداران ، شورای شهر و روستا و ائمه جماعات

راه اندازی دهه بخشندگان حیات

جهت ترویج فرهنگ اهدا خون و آشنایی مردم عزیز با اهدا خون همکاری و تعامل تمامی ادارات و دستگاههای اجرایی و موسسات خیریه و مردم نهاد و مردم عزیز به ما کمک شایانی خواهد کرد.

در تاریخهای ذکر شده علاقمندان می توانند هم اهدا خون نمایند و هم در فعالیتهای فرهنگی و ترویج اهداخون شرکت نموده و همچنین بانی برگزاری برنامه و یا مشارکت و تعامل در برنامه های فرهنگی مابین انتقال خون استان و ارگان موردنظر باشند.

وی در پایان گفت : تشکر ویژه دارم از استاندار محترم ، مدیرکل محترم پدافند غیرعامل و نماینده محترم ولی فقیه در استان گیلان آیت الله قربانی برای بیان بسیار مهم و ویژه ایشان که " اهدای خون اجتهاد جماعت است "

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna