شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش موج برنا - امروز با گسترش روز افزون رسانه های صمعی و بصری و البته رشد فزاینده وب و فضای مجازی ورزش جایگاه خود را در کمک به دیپلماسی سیاسی بیش از پیش نشان داده و حتی در برخی از موارد در صحنه سیاست بین المللی دیده شده که رجال سیاسی و حکومتی نظامات دنیا گاهی در یک استاديوم ورزشی در رویدادی بزرگ همانند world cup حضور می رسانند و البته حضور در این گونه مراسمات بزرگ و کوچک ورزشی خود سبب تعاملات و فرصت های سیاسی و اقتصادی در اندازه کلان برای دو ملت مقابل به وجود می اورد.

اما بحث مهمی که در خصوص تعامل بین المللی دو طرف مطرح می گردد.رونق اقتصادی از طریق ورزش است این مقوله  کشور ها را به ان داشته تا با تمام توان درصدد این باشند تابا توسعه زیر ساختهای ورزشی بستر را برای رویدا های ورزشی بزرگ در کشورهای خود فراهم و عملا برای خود تقویم مودون ورزشی بین المللي ترسیم کنند که این خود سبب رونق اقتصادی هر کشوری میشود.
اما کشور ما ایران به عنوان یک کشور استراتژیک در کردیدور اقتصادی دنیا ازچند سال قبل به این نتیجه رسید که مناطق ویژه ازاد اقتصادي تاسيس کند تا با چشم اندازی بلند به رونق معیشت مردم منطقه و تاسیس این پایانه های مبادله ازاد دست یابد. اما در خصوص این مناطق ازاد اقتصادی می توان به بالقوه بودن مناطق ازاد اقتصادی در توسعه ورزشی اشاره داشت که خود در طی فرآیند رایزنی دیپلماسی سیاسی ورزشی منتج به نتیجه اقتصادی میشود.
در واقع با توسعه زیر ساخت های ورزشی این مناطق و برگزاری مسابقات ورزشی بین المللی خود افق روشنی است دال بر رسیدن به چشم اندازهای  بلند و موفق  اقتصادی در این حوزه از فعالیت باشد.
توسعه سرمایه گذاری چنین گردهمایی های ورزشی بزرگ خود نه تنها سبب دیپلماسی ورزشی،سیاسی، اقتصادی، میشود بلکه در بحث جذب گردشگر و مقوله اکو توریسم و توریسم، ارز آوری نیز بسیار مثمر ثمر خواهد بود و عملا جامعه ای پویا و شاداب را در کنار توسعه اقتصادی سبب میشود چون یک اصل در جوامعه گوناگون با فرهنگ های متفاوت وجود دارد و ان هم اصل تندرستی و تفکر سالم است که این امر فقط،فقط میتواند با دیپلماسی ورزشی، اقتصادی صورت پذیرد و البته یکی از این مناطقی که درسطح کشور در فرآیند جذب سرمایه گذار تاثیر پذیر بوده منطقه آزاد انزلی می باشد به چند دلیل که می توان به اشاره داشت که عبارت است از: روابط خوب سیاسی با کشورهای حاکم بر دریای خزر و بکر بودن فرآیند سرمایه گذاری دوول مقابل در رسیدن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت از سوی کشور های حاشیه خزراست که میتوان آن را در قالب مسابقات ورزشی در این مناطق آزاد اقتصادی اشاره داشت و این الگو می تواند برای سایر مناطق آزاد تجاری ایران و توسعه هرچه بیشتر زیر ساخت های ورزشی مناطق حول محور این مراکز اقتصادی باشد.

نویسنده: حجت رحمت خواه /کارشناس تربیت بدنی/کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna