جمعه 31 فروردین 1403

موج برنا-  مدیرکل انتقال خون گیلان از آغاز پویش ملی ویژه چهارشنبه سوری با عنوان سرخی من از تو در این استان خبر داد.

مرادی مدیرکل انتقال خون گیلان به مناسبت فرارسیدن چهارشنبه آخر سال و نوروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گیلان در رشت افزود: این پویش ملی به احترام آتش نشانان شهید به اجرا درآمده است.

وی اظهار داشت: در اجرای این پویش در گیلان در روز چهارشنبه سوری، برگزاری جشن کوچک سنتی با پخش شکلات و شیرینی در همه پایگاه های انتقال خون استان برنامه ریزی شده است.
مرادی با بیان این که با برگزاری این جشن در واقع به استقبال اهداکنندگان خون می رویم، خاطر نشان کرد: علاقمندان و واجدین شرایط برای اهدا خون می توانند در این روز برای شرکت در این کار خداپسندانه یاریگر انتقال خون استان گیلان باشند.
ساختمان تجاری پلاسکو سی ام دی ماه امسال دچار حریق شد که به دلیل حجم گسترده آتش و فرسودگی ، فرو ریخت که در پی این حادثه، تعدادی از آتش نشانان فداکار زیر آوار ماندند.
یکی از سنت های باستانی ایرانیان برگزاری جشن چهارشنبه سوری بوده که شب چهارشنبه آخر هرسال، برگزار می شود.

* امسال 12 هزار و 335 نفر در گیلان برای اولین بار خون اهداء کردند
مرادی در ادامه این نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ بیست و دوم اسفندماه امسال، 73 هزار و 101 واحد خون در استان اهدا شد که از این تعداد، 12 هزار و 335 نفر برای اولین بار در این کار نوعدوستانه شرکت کردند.
مدیرکل انتقال خون گیلان بیان داشت: 40 هزار و 498 نفر مستمر (حداقل سالی دو بار) و بقیه اهداکنندگان باسابقه را شامل می شوند.
وی با بیان همکاری زنان در کار انساندوستانه اهدا خون یادآور شد: مردان سالی چهار بار و زنان نیز سالی سه بار می توانند اهدا خون داشته باشند.
مرادی با تاکید بر این که تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم تا از استان های دیگر خون وارد نکنیم، تصریح کرد: همکاری مردم با انتقال خون گیلان برای تحقق این مهم اهمیت بسزایی دارد.
وی با اشاره به نقش مهم خیرین برای همکاری با انتقال خون خاطر نشان کرد: بودجه انتقال خون محدود است بنابراین جلب مشارکت خیرین و همکاری آنان با انتقال خون بسیار کمک کننده است.

*راه اندازی سه کانکس اهداء خون در سه مکان کلانشهر رشت
مدیرکل انتقال خون استان گیلان در ادامه از راه اندازی سه کانکس اهداء خون در سه مکان در کلانشهر رشت شامل میدان شهرداری، فلکه صابرین و یخسازی خبر داد.
وی با بیان این که یکی از این کانکس ها خرداد سال آینده راه اندازی می شود، تصریح کرد: با قول شهردار رشت، یک کانکس توسط شهرداری راه اندازی خواهد شد.
وی افزایش ظرفیت های خونگیری را از برنامه های انتقال خون گیلان عنوان و اضافه کرد: قرار است سال آینده مکان فعلی انتقال خون استان، با در نظر گرفتن امکاناتی مرکز جامع اهداء و فرآورده خون شود و ظرفیت اهداء خون افزایش یابد.

*اهداء خون، مسئولیتی اجتماعی
سخنگوی انتقال خون گیلان نیز در بخش دیگری از این نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در رشت بیان داشت: اهداء خون مسئولیتی اجتماعی است.
ایزدی پور خاطرنشان کرد: هر فردی همانطوری که نگران برخی چیزها از جمله محیط زیست است، باید نگران اهداء خون و تامین خون های مورد نیاز بیماران باشد.
وی ضمن قدردانی از مردم نوعدوست استان گیلان در اهداء خون برای تامین خون های مورد نیاز مردم تصریح کرد: به همکاری همیشگی مردم برای شرکت در کار انساندوستانه اهداء خون نیازمندیم.
وی مشارکت مردم را در فصل سرمای امسال برای اهداء خون خوب دانست و یادآور شد: با مشارکت خوب مردم در اهداء خون در شش ماه دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 37 / 6 درصد افزایش مراجعه کننده داشته ایم.
پایگاه های انتقال خون در شهرهای رشت، لاهیجان، رودسر، لنگرود، فومن، بندرانزلی، تالش و آستارا فعال است.
گیلان از استان های پرمصرف خون است، وجود بیماران تالاسمی (یک هزار و 200 نفر) ، هموفیلی ها و حضور گردشگران در این استان از جمله این پرمصرفی است.
سالانه به طور میانگین بیش از 200 هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان تولید می شود.


در نشست خبری امروز (دوشنبه) پویش خبرنگاران فعال در انتقال خون استان گیلان در سال آینده پیشنهاد شد.
 




Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna