جمعه 31 فروردین 1403

 

پایگاه خبری موج برنا - حافظه تاریخی همگان، بروز درگیری در مسابقات فوتبال را یادآوری می‌کند. سابقه طولانی درگیری فیزیکی بازیکنان در مستطیل سبز حادثه جدیدی نیست که یکباره همچون عارضه‌ای غیر مترقبه ظهور کرده و با تهدید و تنبیه صرف برخی خاطیان آن پایان پذیرد.

متاسفانه درگیری و بروز حاشیه در میان تماشاگران در بازی‌های مختلف تکرار می‌شود و انگار صرفا تبدیل به سوژه‌ای برای رسانه‌ها و مسئولان فوتبالی کشور شده تا با واکنش‌های صرفا کوتاه مدت آنها به خاطره‌ها سپرده شود.

حتی باید اذعان کرد که درگیری میان تماشاگران پا به عرصه جامعه شناختی نیز گذشته و به عنوان «هولیگانیسم فوتبالی» نام گرفته است که به رفتارهای ناهنجار و تخریب گرایانه هواد‌اران فوتبال مانند‌ د‌رگیری و نزاع خیابانی، وند‌الیسم و ارعاب و آشوب گری هولیگانیسم فوتبالی می‌گویند.

شاید بتوان گفت که مهمترین مرجع برای رسیدگی به تخلفات و حواشی فوتبالی همچون بروز درگیری میان تماشاگران، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است. کمیته‌ای که آئین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال را برای برخورد با خاطیان در دست دارد ولی انگار همیشه به طور کامل اجرایی نمی‌شود. آیین نامه‌ای که مجموعه مقرراتی است که هماهنگ با قوانین فوتبال و بر اساس مقررات انضباطی فیفا و منطبق با قوانین موضوعه و قراردادهای ثبت شده در راستای مشخص‌سازی تکالیف، تخلفات، اعمال تنبیه وتشویق بازیکنان، مربیان، سرپرستان تیم ها، داوران، تماشاگران و مقامات رسمی و دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات و روابط بین باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال تدوین شده تا در محدوده اختیارات و در تمام سطوح ورزش فوتبال و فوتسال امور را تعیین تکلیف کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در این راستا نسبت به وجود حواشی در سکوهای ورزشگاه‌ها انتقاد کردند و از اهمیت برخورد قاطعانه توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفتند که در ادامه می‌خوانید.

توسعه ورزش، رشد اخلاق ورزشی را رقم می زند/رسانه ها به بزرگ شدن حواشی بازی‌های خوزستان  دامن زدند

نماینده مردم دزفول درمجلس با اشاره به اینکه که توسعه ورزش، رشد اخلاق ورزشی را رقم می زند، گفت: متاسفانه رسانه ها به بزرگ شدن حواشی بازی‌های چند هفته گذشته خوزستان  دامن زدند.

عباس پاپی زاده در خانه ملت

عباس پاپی زاده درگفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به حواشی بوجود آمده در ورزشگاه‌های استان خوزستان، گفت: باید اذعان کرد متاسفانه در برگزاری بازی‌های مختلف به مسائل روانشناختی توجه کافی نمی‌شود و این مهم تاثیر بسزایی بر ایجاد زمینه بروز رخدادهای تلخی همچون حواشی بازی استقلال اهواز – پیروزی تهران دارد.

نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه توجه کافی و مناسبی به توسعه ورزش فوتبال در استان خوزستان نمی‌شود، اظهار کرد: همین امر موجب دلخوری مردم این استان شده است؛ البته این مهم دلیل بروز درگیری در ورزشگاه‌ها نمی‌شود ولی باید توجه داشت که توسعه ورزش، رشد اخلاق ورزشی را نیز رقم می زند.

وی با اشاره به اینکه مدیران حوزه ورزش باید درروند برگزاری بازی‌ها توجه کافی به همه موضوعات داشته باشند، ادامه داد: مدیران می‌توانند در روند برگزاری مسابقات از ظرفیت مردمی بهره مناسبی ببرند و خواستگاه فوتبالی مردم خوزستان می‌تواند در این راستا کمک شایانی کند.

پاپی زاده ضمن تاکید بر اینکه باید با اقدامات مختلف فرهنگی از بروز رخدادهای تلخ در ورزشگاه‌ها جلوگیری کرد، ادامه داد: می‌توان با انتخاب مناسب لیدرها، انتخاب تماشاگر برتر و غیره به نوعی اذهان عمومی را به سمت اهمیت اخلاق مداری در ورزش سوق داد.

وی با اشاره به اینکه مسولان باشگاه‌ها نیز وظیفه مهمی در هدایت تماشاگران به سمت آرامش و برگزاری مسابقات پرشور و هیجان انگیز، بدور از حواشی دارند، تصریح کرد: نباید فراموش کرد که برخی از تماشاگرنماها موجب بروز حوادث تلخ می‌شوند و نباید این مهم را به حساب همه افراد و تماشاگران گذاشت.

نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه متاسفانه رسانه ها به بزرگ شدن حواشی بازی‌های چند هفته گذشته خوزستان کمک کردند و به آن دامن زدند، خاطرنشان کرد: امکان بروز حواشی در همه ورزشگاه‌ها و مسابقات وجود دارد لذا نباید صرفا به یک مصداق مانند حواشی استقلال اهواز – پیروزی تهران پرداخت و در صورت امکان برخورد، باید به همه بازی‌ها و استان‌های سراسر کشور توجه داشت.

لزوم اعمال قانون و برخورد سختگیرانه با تماشاگران متخلف در مسابقات فوتبال

عضو فراکسیون ورزش مجلس اعتقاد دارد اعمال قانون و برخورد سختگیرانه توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مواجهه با بروز ناخلاقی‌ها و درگیری‌ها در مسابقات فوتبال امری ضروری و عاملی پیشگیرانه است.

محمد دامادی

محمد دامادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه حواشی موجود در سکوهای ورزشگاه‌ها سابقه طولانی در عرصه فوتبال کشورمان دارد، گفت: متاسفانه در گذشته شاهد رخدادهای ناپسند مانند درگیری و رد و بدل شد الفاظ ناسزا در بین تماشاگران بودیم که خوشبختانه امروزه این امر کاهش یافته اما همچنان بروز درگیری میان افراد جای تامل دارد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخورد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با حواشی و مشکلات این عرصه مناسب نبوده است، اظهار کرد: نباید با بی توجهی به اعمال قانون در برخورد با خاطیان زمینه بروز مشکلاتی از این قبیل را فراهم کرد زیرا در این صورت افراد هیچ احساس خطری نسبت به جریمه شدن نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه توجه به اخلاق از جمله موضوعات بدیهی است و نیاز به آموزش ندارد بلکه باید به دنبال راهکارهای دیگر بود، تصریح کرد: اعمال قانون و برخورد سختگیرانه توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مواجه با بروز ناخلاقی‌ها و درگیری‌ها در مسابقات فوتبال امری ضروری است و می‌تواند اثر خوبی بر کاهش این مهم بگذارد.

دامادی ضمن اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی تماشاگران و علاقه مندان فوتبال در کنار زمین حضور دارند و اتفاقی هم رخ نمی دهد، ادامه داد: می‌توان از تجربیات کشورهای موفق در این عرصه استفاده کرد تا این پدیده ناپسند کاهش یافته و از بین برود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آگاهی بخشی به تماشاگران و علاقه مندان فوتبال نسبت به عواقب اقدامات نادرست، می‌تواند از دیگر عواملی باشد که موجب کاهش رخدادهایی مانند بروز درگیری در حاشیه مسابقات باشد.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها خصوصا برنامه‌های تلویزیونی نیز باید با فرهنگ سازی ذهنیت افراد را به سمتی سوق دهد که فوتبال یک ورزش است و احتمال بروز خطا توسط داوری وجود دارد لذا سکوی ورزشگاه محل درگیری نیست.

اقدام تماشاگرنماها را نباید به پای تماشاچیان اهوازی گذاشت/ مشکلی در برگزارکردن مسابقات فوتبال نداریم

نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به اینکه برخی مشکلات و حواشی بازی‌های اخیر تیم‌‌های فوتبال اهوازی را نباید به پای تماشاچیان این شهر گذاشت، از برخی صحبت‌ها مبنی بر احتمال تغییر مکان بازی از اهواز به شهر دیگری انتقاد کرد.

همایون یوسفی

همایون یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص حواشی بازی‌های اخیر استقلال اهواز و اظهارنظر اخیر رئیس فدراسیون فوتبال مبنی بر احتمال تغییر مکان بازی از اهواز به شهر دیگری،گفت: اتفاق بازی استقلال اهواز – پرسپولیس به دلیل اقدام ناشایست برخی تماشاگرنماها رخ داده است و نباید این مهم را به پای بقیه تماشاچیان اهوازی گذاشت.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تماشاچیان اهوازی از جمله علاقه مندان نجیب ورزش فوتبال هستند، اظهار کرد:  فدراسیون فوتبال بجای حل موضوع، نباید به دنبال استفاده از چنین راهکارهایی باشد.

وی با بیان اینکه در همه مسابقات فوتبال دنیا امکان بروز حواث وجود دارد و با نگاهی به بازی‌های انجام شده در لیگ فوتبال کشورمان می‌توان چنین مسائلی را یادآوری کرد، ادامه داد: بروز حادثه و حاشیه در بازی استقلال اهواز – پرسپولیس به دلیل عدم تدبیر برگزارکننده بوده است زیرا در تمام مسابقات برای جلوگیری از مشکلات بین تماشاچیان فاصله‌ای را ایجاد می‌کنند که این مهم مورد توجه قرار نگرفته است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه شخصا در برخی بازی‌های اخیر تیم‌های خوزستان مانند بازی استقلال تهران – فولاد اهواز در ورزشگاه حضور داشته‌ام و هیچ مشکلی از سوی تماشاچیان بوجود نیامد، تصریح کرد: از این رو اگر مسئولان بخواهند مکان بازی تیم‌های خوزستانی را تغییر دهند، بر اساس وظایف قانونی جلوی این اقدام گرفته خواهد شد و باید تکلیف چنین موضوعی از سوی مسئولان مشخص شود.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توان با اقدامات فرهنگی از سوی مسئولان برگزارکننده مسابقات مانند فدراسیون فوتبال، تیم‌های ورزشی و غیره آرامش را در جایگاه تماشاچیان ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: هم اکنون مشکلی در برگزار کردن مسابقات فوتبال نداریم زیرا برخی به دلایل نامعلوم اقدام به بزرگ نمایی می‌کنند؛ مسئولان ورزشی کشور نباید صورت مسئله را پاک کرده و باید اقدام به ارائه راهکار کنند.

جلسه با تاج درخصوص حواشی ایجاد شده در ورزشگاه‌های فوتبال/ باید فضای مناسب و اخلاقی در ورزش حاکم شود

عضو فراکسیون ورزش مجلس معتقد است اگر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گذشته برخورد قاطعی در خصوص حواشی ورزشگاه‌ها داشت، امروز شاهد رخدادی مانند حواشی بازی فوتبال نبودیم.

بهروز نعمتی

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه اگر در گذشته توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برخورد قاطع با مشکلات پیش آمده در عرصه فوتبال صورت می‌گرفت، هم‌اکنون شاهد حوادثی مانند درگیری در حاشیه مسابقات نبودیم، گفت: می‌توان اذعان کرد ضعف در امور اجرایی توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باعث شده امروزه شاهد مشکلات کنونی در سکوی ورزشگاه‌ها باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هفته گذشته با رییس فدراسیون فوتبال نسبت به حواشی ایجاد شده در مسابقات فوتبال جلسه داشته است، اظهارکرد: مسئولان فدراسیون فوتبال عنوان کردند که نسبت به برخورد با این رخداد، قاطع خواهند بود.

وی با بیان اینکه رعایت اخلاق در ورزش یکی از مهمترین اصولی است که باید رعایت شود و خوشبختانه این مهم یکی از ویژگی‌های تماشاگران ایرانی است، تصریح کرد: شاید بتوان گفت تغییر مکان بازی از یک استان به مکان دیگری یا سایر مجازات‌ها در این زمینه در قانون ذکر شده باشد ولی می‌توان با اقدامات مناسب از بروز مشکلات جلوگیری کرد.

نعمتی ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توان اذعان کرد که برخورد قاطع نسبت به رخداد تلخ برخی بازی‌ها از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، قهری است، ادامه داد: تنبیه و تشویق لازم و ملزوم یکدیگر هستند و مدیران، لیدرها و تماشاگران باید نسبت به رعایت قانون توجه کنند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تجربه موفق به منظور ایجاد یکپارچگی در ورزشگاه‌ها وجود دارد و برگزاری بازی ایران – کره جنوبی در ایام محرم نشان داد با اقدامات فرهنگی می‌توان از بروز برخی مشکلات جلوگیری کرد و فضای مناسب و اخلاق در ورزش را حاکم کرد لذا مسئولان مرتبط با این موضوع باید نسبت به تحقق این امر اهتمام بیشتری داشته باشند./

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna