جمعه 10 فروردین 1403

پایگاه خبری موج برنا - حامد فومنی فرزند شاعرمعاصر شیون فومنی بیان نمود: ۲۳ شهریور مصادف با هجدهمین سال حیات آسمانی شاعر مردمی معاصر شیون فومنی است به همین منظور روز پنج شنبه ۲۵ شهریور ساعت ۱۶:۳۰ در تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان فومن مراسم یادمان شاعر با حضور شاعران، هنرمندان و علاقه مندان شعر و ادبیات برگزار می شود.

متولی آثار ادبی و هنری شیون فومنی در ادامه بیان نمود: در این مراسم محمدعلی بهمنی، محمد بشرا، اکبر اکسیر، ناصر مسعودی، عباس مهری آتیه، مهدی سپهر، دکتر فیروز فاضلی و دیگر چهره های شعر و موسیقی معاصر به اهمیت و جایگاه ادبی شیون در ادبیات معاصر خواهند پرداخت و گروه موسیقی سپهر به سرپرستی و خوانندگی هنرمند گیلانی عزیز قاسم زاده از شاگردان علی جهاندار و مرتضی نوربخش، غزل «قافیه پوش» و ترانه ی گیلکی معروف «پرچین» از اشعار شیون فومنی را اجرا خواهند نمود.

شعرخوانی شاعران، پخش تصاویر شعرخوانی شیون، معرفی و تقدیر از پایان نامه های کارشناسی ارشد دانش آموختگان زبان و ادبیات فارسی با موضوع شعر و آثار ادبی شیون فومنی و اجرای اختصاصی هنرمند موسیقی کشور «مهدی سپهر» از دیگر برنامه های مراسم یادمان شیون فومنی است.

حامد فومنی در این گفتگو در تشریح و تبیین شعر و شخصیت ادبی این شاعر نامدار معاصر ابراز داشت: میراحمد سید فخری نژاد با نام شاعری شیون فومنی از معدود شاعران محبوب سواحل صبوری خزر است که به گواهی آثارش به عنوان شاعر موفق دوزبانه ی مردمی معاصر در ادبیات معاصر رخ نموده است. وی ادامه داد: شیون شالیزاران شمال، در شعر گیلکی نه به واسطه ی صدای دلنشین دکلمه اش در اجرای شعرهای مردم مدار نوارهای کاست صوتی گیله اوخان(پژواک گیلان) بلکه با آمیختگی هنرمندانه از عناصر بومی، باورها، سنت ها، افسانه ها، ضرب المثل ها و کاربرد و گزینش مناسب واژگان و اصطلاحات در تارو پود زبان شعری برخاسته از جوهره و اصول ادبی و هنری زیبایی شناسانه و نیز بهره از ظرفیت های گویش گیلکی با شگرد هنر طنز، اندیشمندانه به درک هستی و به انسان و جهان پرداخت.
شعرهای فارسی « شیون غزل امروز» در سه سطح زبانی، ادبی و اندیشه، نشان دهنده ی پیوند خجسته ی  «نوآوری» و « سنت» است و این مهم برخاسته از پشتوانه ی غنی و درک عمیق شاعر از فرهنگ و ادبیات پیشین تا جریان های ادبی معاصر بوده است.
در این پیوند خجسته، تلفیق زبان جدید با دغدغه ها و تجربه های نو، نوآوری در بیان مضامین، مفاهیم و تعابیر، تصویرسازی و ترکیب سازی تازه، آفرینش جلوه های مکاشفه برانگیز صورخیال به همراه رنگ و صبغه ی اقلیمی و بومی شمال در قالب بازتاب عناصر جغرافیایی(طبیعت و…) کاربرد سمبل ها و واژگان محلی و …با نگاهی تازه به جهان و انسان در بافت و بیان و ذهن و زبانی شاعرانه، به شعر شیون تشخص و هویت ویژه ای می بخشد.

فرزند شیون فومنی در پایان اضافه نمود:نه فقط به عنوان فرزند شیون فومنی بلکه به عنوان خدمتگزار شعر و آثار شیون فومنی درحال تدوین، گردآوری دیگر شعرها و دست نوشته های شیون فومنی به گیلکی و فارسی هستم که پس از چاپ و انتشار به علاقه مندان شعر و ادبیات معاصر ارایه خواهد شد.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna