جمعه 31 فروردین 1403

کارنامه وزارت خارجه در پیگیری فاجعه منا زیر ذره‌بین بهارستان؛از انتقال به‌موقع شهدا تا لزوم پیگیری در عرصه بین‌المللی

کارنامه وزارت خارجه در پیگیری فاجعه منا زیر ذره‌بین بهارستان؛از انتقال به‌موقع شهدا تا لزوم پیگیری در عرصه بین‌المللی

خبرگزاری خانه ملت، گروه سیاسی؛ سال گذشته در بزرگترین مناسک مسلمانان فاجعه ای رخ داد که همه جهان مبهوت آن هستند، فاجعه ای که باعث کشته شدن دست کم هزاران مسلمان در مراسم منا شد که تا امروز و با گذشت یک سال همچنان مسلمانان در عزای از دست رفتگانشان هستند و همچنان با سکوت آل سعودی مواجه هستیم که با خرید سازمان های بین المللی تلاش دارد دهان همه نهادهای مدافع حقوق بشر  را ببندد.

در این بین تعداد جانباختگان ایرانی در این حادثه ۴۶۴ نفر اعلام شدهکه تمامی مفقودان حادثه تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۴ شناسایی شدند و ۴۲ قربانی دیگر در قبورالشهدای مکه دفن شده‌اند. هنوز نگرانی خانواده های مفقودان و جانباختگان را فراموش نکردیم اما همچنان مشخص نشده فاجعه منا به دلایلی رخ داده است و عربستان سعودی به صورت رسمی عذرخواهی نکرده و نمی کند.

در سالگرد این فاجعه مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدای منا تاکید کرد: بی‌کفایتی آل‌سعود در این حادثه را، اثبات مجدد بی‌لیاقتی این شجره‌ی خبیثه‌ی ملعونه در تصدی و اداره‌ی حرمین شریفین است اگر راست می‌گویند و در حادثه بی‌تقصیرند، بگذارند یک هیأت حقیقت‌یاب اسلامی - بین‌المللی، واقعیات مسئله را از نزدیک بررسی و روشن کند.

ایشان ادامه داد: تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب را ازجمله کارهای واجب و ضروری کشورهای اسلامی و مدعیان حقوق بشر است، با وجود گذشت یک‌سال از آن حادثه‌ی غم‌بار، بررسی اسناد دیداری، شنیداری و مکتوب، حقایق ماجرا را تا حدود زیادی روشن خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت امور خارجه، بعثه، سازمان حج و بنیاد شهید را به ادای کامل و پیگیری جدی وظایف خود درقبال حادثه‌ی عظیم منا فراخواندند.

به این واسطه نمایندگان مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت امور خارجه را در پیگیری ابعاد حقوقی فاجعه منا در مجامع بین المللی را ارزیابی کردند که در ادامه می خوانید:

 

رحیمی جهان‌آبادی: وزارت امور خارجه در مرحله بروز فاجعه منا مدبرانه عمل کرد

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سالگرد فاجعه منا، عملکرد وزارت امور خارجه را در پیگیری ابعاد حقوق این فاجعه ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه تا امروز هیچ جلسه بین اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با وزارت امور خارجه در زمینه بررسی اقدامات صورت برای احقاق حقوق شهدای منا برگزار نشده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که نمی دانیم چه اقداماتی انجام شده نمی توان عملکرد وزارت امور خارجه را در حوزه فاجعه منا قضاوت کرد اما این وزارتخانه در مرحله بروز این فاجعه مدبرانه عمل کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی

 

وی اظهار داشت: همچنین وزارت خارجه توانست از یک تنش اساسی در روابط میان دو کشور ایران و عربستان در آن مقطع و با شرایط خاورمیانه جلوگیری کند و همچنین بحث انتقال پیکرهای شهدای منا را دنبال و به نتیجه رساند.

رحیمی تاکید کرد: اما بعد از فاجعه منا و در زمینه پیگیری حقوقی این فاجعه هیچ گزارشی از سوی وزارت امور خارجه ارائه نشد و نمی‌دانیم که در این باره چه اقداماتی صورت گرفته تا نقاط ضعف و قدرت آن را بیان کنیم.

رئیس کمیته حقوق بین المللی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: عدم اطلاع رسانی را می توان نقطه ضعف عملکرد وزارت امور خارجه در زمنیه پیگیری فاجعه منا بیان کرد.

 

 

طاهرخانی: روند پیگیری فاجعه منا کُند است

بهمن طاهرخانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با ارزیابی عملکرد وزارت امور خارجه در زمینه پیگیری فاجعه منا، اظهار داشت: در ابتدا باید به خانواده شهدای فاجعه منا تسلیت گفت، فاجعه ای که قلب همه مسلمانان و آزاداگان جهان را به درد آورد. شکی در این نیست که دولت سعودی به دلیل بی لیاقتی باعث شکل گیری چنین فاجعه ای شد و شاهد فوت مسلمانان جهان از جمله ایرانی های بودیم.

نماینده مردم تاکستان در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: اما برای ارزیابی عملکرد متولیان پیگیری فاجعه منا از جمله وزارت امور خارجه باید به شفاف سازی و اطلاع رسانی درست در این زمینه اشاره کرد، متاسفانه برای افکار عمومی و خانواده های جانباختان فاجعه منا مشخص نیست که چه دلیلی باعث شکل گیری این فاجعه شد و چه اقداماتی برای احقاق حقوق آنها صورت گرفته است.

بهمن طاهر خانی

 

وی گفت: شکی در این نیست که بی کفایتی و عدم مدیریت دولت سعودی در این فاجعه نقش اساسی داشت اما مردم می خواهند از دست های پشت پرده و یا تعمدی بودن فاجعه مطلع شوند. افکار عمومی می خواهد مطمئن شود که دلایل سهوی پشت فاجعه منا بوده یا عربستان برای خوش رقصی و عمیق کردن فاصله بین مسلمانان در جهت اهداف هم پیمانانش یعنی آمریکا جام مسلمانان را گرفته است.

طاهرخانی تاکیدکرد: به هر حال اگر وزارت امور خارجه و متولیان دیگر در این زمینه اقداماتی هم انجام داده اند به دلیل سکوت و رسانی نشدن نمی تواند از آنها دفاع کرد. ما باید بدانیم اگر اقداماتی صورت گرفته چه نتایجی داشته است از سوی دیگر از کندی پیگیری فاجعه منا گله مندیم باید این مسئله با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری می شد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین نمی تواند دفاع قاطعی از وزارت امور خارجه در زمینه فاجعه منا داشت آن هم به دلیل عدم اطلاع رسانی و شفاف سازی در پیگیری و نتایج حاصله است.

 

برزگر: عملکرد وزارت امور خارجه در بحث منا قابل دفاع است

شهروز برزگر کلشانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با ارزیابی عملکرد وزارت امور خارجه در زمینه پیگیری فاجعه منا اظهار داشت: بعد از فاجعه منا که به واسطه سوء مدیریت دولت آل سعود رخ داد، وزارت امور خارجه کشور به موقع ورود کرد و توانست از حقوق شهدای منا دفاع کند.

نماینده مردم سلماس در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: وزارت امور خارجه با پیگیری های مدوام توانست اجساد مطهر شهدای ایران را به کشور بازگرداند که کار بزرگی در این زمینه صورت گرفت اما تصور می کنم می توانستیم با رایزنی بیشتر امکان حج برای ایرانیان را فراهم می کردیم.

وی گفت: در زمینه پیگیری های حقوقی نیز وزارت امور خارجه نهایت تلاش خود را به کار گرفته است اما باید بدانیم که عربستان تلاش دارد با سیاسی کردن حج از مناسک مسلمانان به نفع خود بهره برداری کند.

شهروز برزگر

 

برزگر با بیان اینکه وزارت امور خارجه مجموعه هماهنگی است، اظهار داشت: متاسفانه وزارت امور خارجه کشور با کشورهای و دولت های سرمایه دار از جمله عربستان مواجه است که فشارهای متعددی به ایران وارد می کند با در نظر گرفتن چنین شرایطی می تواند گفت وزارتخانه عملکرد قابل قبولی در زمینه پیگیری فاجعه منا داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به حجم هجمه هایی که به وزارت امور خارجه وارد است، این وزارتخانه نمره قبولی می گیرد.

 

کاظمی: کمیته مشترک قوه قضاییه، مقننه و وزارت امور خارجه برای پیگیری حقوقی فاجعه منا تشکیل شود

محمد کاظمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عملکرد وزارت امور خارجه را در پیگیری فاجعه منا ارزیابی کرد و گفت:حادثه منا بدون هیچ پیش فرضی بر اثر مدیریت ناصحیح عربستان رخ داده و طبیعی است که آل سعود باید تاوان این بی تدبیری، سوء مدیریت و بی کفایتی در برگزاری حج را پرداخت کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با این حال دستگاه های ذی ربط داخلی از جمله وزارت امور خارجه باید مسئله و کشتار در مراسم منا را در سطح بین المللی دنبال کند، سفر روحانی به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی برای طرح این مسئله است.

محمد کاظمی

 

وی تاکید کرد: از سوی دیگر از نظر بنده هیچ اشکالی ندارد که مقامات ایرانی با عربستان برای تعیین ضرر و زیان و راه های پرداخت خسارت به خانواده شهدای منا مذاکره کنند تا به توافقی برسند.

کاظمی با بیان اینکه در جریان پیگیری های حقوقی وزارت امور خارجه نیست، گفت: پیشنهاد می کنم که کمیته مشترکی بین وزارت امور خارجه کمیسیون حقوقی مجلس و قوه قضاییه تشکیل شود تا ابعاد و راه های پیگیری احقاق حق شهدای مناطراحی شود.

وی از سکوت علمای اسلامی گلایه کرد و اظهار داشت: متاسفانه شاهد سکوت علمای اسلامی هستیم با وجود اینکه مجامع مختلفی با حضور علمای اسلامی در ایران برگزار می شود اما هیچ کدام در زمینه فاجعه منا صحبت نکردند و با سکوت کار پیگیری را سخت تر کردند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داشتیم و داریم که این سکوت کنار گذاشته شود و همراستا بامواضع جمهوری اسلامی ابعاد فاجعه حادثه منا به گوش جهانیان رسیده تا مسیر را برای پیگیری حقوق باز شود.

 

نانواکناری: عربستان با خرج دلارهای نفتی اجازه افشای حقیقت فاجعه منا نمی دهد

ولی الله نانواکناری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با ارزیابی عملکرد وزارت امور خارجه کشور در زمینه پیگیری فاجعه منا اظهار داشت: پس از فاجعه منا و با تاکیدات مقام معظم رهبری، وزارت امور خارجه به موقع ورود کرد و توانست با پیگیری ها مستمر شهدای منا را به کشور منتقل کند.

نماینده مردم بابلسر و فریدون کنار در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد:اما انتظار داشتیم این جدیت ادامه پیدا کند ودر نهایت گروه حقیقت یاب اسلامی ایجاد شود تا در صورت عمدی بودن فاجعه منا که احتمال آن بسیار قوی است، مسببین امر به سزای اعمالشان برسند.

وی گفت: از وزارت امور خارجه می خواهیم سریع تر دست های پشت پرده فاجعه منا را افشا کند البته تا امروز عملکرد خوبی داشتند اما لازم است پیگیری ها با سرعت بیشتری انجام شود.

ولی الله نانواکناری

 

این نماینده با بیان اینکه سازمان حج و اوقاف هم در زمینه فاجعه منا مسئول است، افزود: علاوه بر مسئولان داخلی، دولت سعودی نیز باید احساس مسئولیت کند اما با بی توجهی در این امر احتمال عمدی بودن فاجعه منا را تقویت می کنند که باید روی این مسئله بیش از گذشته کار کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری بین المللی فاجعه منا اظهار داشت: متاسفانه آل سعود با خرج دلار های نفتی اجازه افشای حقایق را نمی دهد با این حال وزات امور خارجه نباید دست از تلاش بردارد و باید دلایل پشت پرده را رو کند.

/ خانه ملت

 
Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna