پنج شنبه 9 فروردین 1403

تئاتر؛ بی‌بهره از بودجه دولتی، کم‌توان در جذب سرمایه خصوصی

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به عدم کاهش مشکلات حوزه تئاتر با وجود آنکه امسال برای دومین سال متوالی سال فرهنگی کشور به نام تئاتر مزین شده است، گفت: یکی از مشکلات هنر تئاتر متکی بودن آن به بودجه دولتی است در حالی که در  کشورهای صاحب این هنر، دولت‌ها تنها حمایت‌کننده هستند و اداره آن بر عهده بخش خصوصی است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این هنر، مردمی شود، برای آن پول پرداخت خواهند کرد آنگاه از زیر پرچم دولت خارج شده و پای بخش خصوصی به میان می‌آید؛ در این صورت علاوه بر اینکه بسیاری از مشکلات مالی و معیشتی فعالان این عرصه حل خواهد شد، بخش خصوصی در بخش‌های عمرانی آن نیز سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی معتقد است تا زمانی که تئاتر متکی به بودجه دولت باشد و قدرت درآمدزایی نداشته باشد این مشکلات ادامه خواهد داشت لذا باید ایراد اصلی را در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های نادرست جستجو کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان مربوطه باید در برنامه‌های بلند مدت خود شرایط ورود بخش خصوصی به این عرصه را فراهم کنند، گفت: متأسفانه چنین رویکردی در برنامه‌های آن‌ها دیده نمی‌شود و حتی انگیزه‌ای هم برای دریافت بودجه بیشتر از دولت را نیز ندارند.  

سعیدی همچنین تاکید کرد: تغییر نگاه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به تئاتر به منظور کاهش وابستگی‌های این هنر به دولت از ضروریات است اما گویا مدیران فرهنگی جرأت ایجاد یک تحول اساسی در این عرصه را ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه با نگاه به تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی می‌توان به قدمت تئاتر در ایران پی برد درواقع این هنر ریشه در زندگی مردم دارد اما در چند دهه اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی با آن فاصله گرفته‌اند، اضافه کرد: هنر مسئولان این است که با افزایش سالن‌ها و کاهش قیمت بیلط های تئاتر، علاوه بر پاسخگویی به تقاضای سیل عظیم فارغ‌التحصیلان عرصه تئاتر، آن را به عنوان کالای اصلی در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار دهند.

/ خانه ملت

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna