سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری موج برنا - رضا علیزاده افزود: پروژه های یادشده درقالب کارگاه های صنایع دستی، بازارچه و نیز مشاغل خانگی طرح ریزی شده است؛ که امیدواریم با پیشرفت کمی و کیفی محصولات صنایع دستی، بهبود وضعیت اشتغال و ارز آوری را در این زمینه شاهد باشیم.
وی اظهار کرد: هدف گذاری مشخصی برای توسعه صادرات صنایع دستی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و درآمدزایی ارزی مبتنی بر داشته های صنایع دستی استان آغاز و برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: این موضوع با حرکتی هدفمند به سمت بازارهای هدف صنایع دستی، مباحث مهمی از جمله اعزام هنرمندان به نمایشگاه های داخلی و خارجی ،عرضه محصولات با بازاریابی حرفه ای از طریق عرضه محصولات از بسترهای بازارچه های الکترونیکی، کاربردی کردن صنایع دستی متناسب با نیاز مشتریان و همچنین بهره گیری از ظرفیت های سازمان برای ارتباط با بازار را در دستور کار قرار می دهد.
علیزاده ضمن تاکید بر لزوم تقویت صادرات غیرنفتی افزود: این اداره کل با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، یکی از مهمترین اهداف خود را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد تقویت ارزآوری و صادرات غیرنفتی قرار داده است.
علیزاده به رویکرد سوق دادن فعالیت های انفرادی و خانگی به سمت فعالیت های کارگاه محور اشاره و اظهار کرد: امید آن می رود که در آینده ای نزدیک تولید انبوه صنایع دستی گیلان و نیز تقویت اقتصادی و درآمدی اقشار مختلف مردم در سطح کارگاه های صنایع دستی تحقق بخشیده شود.
وی افزایش کمی و کیفی کارگاه های صنایع دستی را زمینه ساز توسعه فعالیت ها و تقویت تولید محصولات و نیز افزایش اشتغال پایدار در حوزه های هنری ذکر و تصریح کرد: بحث آموزش های علمی و آکادمیک در کنار بهره گیری جوانان از تجربیات استادان فن در تثبیت جایگاه صنایع دستی از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از بکارگیری مکانیزم های دولتی و استفاده از ظرفیت های مختلف در سیستم نظام بانکی خبر داد و افزود: در این زمینه صندوق کارآفرین امید یکی از تعیین کننده ترین موقعیت ها را با رویکرد حمایت از مشاغل خانگی و طرح های پشتیبان با تسهیلات ارزان و با نرخ کم در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: با توجه به موضوع یادشده می توان از این مقوله به عنوان زمینه ساز انبوه سازی محصولات، تقویت آماده سازی مواد اولیه برای هنرمندان و نیز رشد بازاریابی و نیل به بازار های هدف صنایع دستی یاد کرد.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 300 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان هستند.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna