پنج شنبه 9 فروردین 1403
پایگاه خبری موج برنا - جوفريزر قهرمان سنگين وزن سابق بوكس جهان و اولين كسي كه توانست محمدعلي كلي را شكست دهد، به علت ابتلا به سرطان كبد درگذشت.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، فريزر كه در مسابقه اي كه به نبرد قرن شهرت يافت توانست محمدعلي كلي را شكست دهد، اما باقي عمر خود را به مبارزه براي خارج شدن از زير سايه كلي گذراند.

اين بوكسور آمريكايي اولين كسي بود كه توانست در ماه مارس سال 1971 محمدعلي كلي را شكست دهد.

فريزر دوشنبه شب بعد از يك مبارزه كوتاه مدت با سرطان كبد در سن 67 سالگي درگذشت.

كلي و فريزر سه بار با هم مبارزه كردند. فريزر در سال 1974 مغلوب كلي شد و در سال 1975 آخرين مبارزه آنها در مانيل فيليپين با شكست فريزر از حريف نامدار خود پايان يافت.

او سالها از نحوه رفتار كلي با خود آزرده بود. اما اخيرا گفت، كلي را كه مكررا او را مورد شماتت قرار مي داد، بخشيده است.

فريزر عنوان سنگين وزن جهان را در سال 1970 با شكست جيمي اليس بدست آورد.

او چهار بار از عنوان قهرماني خود با موفقيت دفاع كرد تا آنكه در سال 1973 از جورج فورمن شكست خورد. اما پس از آن هيچگاه نتوانست عنوان قهرماني سنگين وزن جهان را بدست آورد.

هنگامی که در سال 1964 برای اولین بار در میامی قهرمان سنگین وزن جهان شد

کاسیوس مارچلوس کلی (Cassius Marcellus Clay) ملقب به محمد علی کلی متولد در 17 ژانویه 1942 در آمریکا، یکی از بزرگترین و مشهورترین بوکسورهای سنگین وزن جهان است که پس از گرویدن به اسلام در فعالیتهای سیاسی نیز نقش داشت و به همین دلیل بیش از سایر قهرمانان ورزشی در جهان مطرح شد. وی همچنین در قرن بیستم عنوان یکی از بزرگترین قهرمانان ورزشی را نیز از آن خود کرد.

نام محمد علی با دستيابی به مدال طلای بوکس در المپيک 1960 بر سر زبانها افتاد. پر حرفی و خود نمايی او در پيش از مسابقات مشهور بود.

در راند چهارم شکستت می دهم پیش از مسابقه ای ادعا کرد که حریفش آرچی مور را در راند چهارم شکست می دهد که پيش بينی اش درست از آب در آمد.

قهرمان بلامنازع بوکس سنگین وزن

22 ساله بود که با در راند هفتم سانی ليستون، قهرمان جهان را شکست داد و برای نخستين بار به مقام قهرمانی دست يافت. يک سال بعد اين دو، بار ديگر مقابل هم قرار گرفتند. علی (با نام اصلی کاسيوس کلی سابق) در راند اول با ضربه ای ليستون را نقش بر زمين کرد. شش ماه بعد علی با پيروزی بر فلويد پاترسون، قهرمان سابق جهان در لاس وگاس نشان داد که قهرمان بلامنازع بوکس سنگين وزن جهان است.

 

 

من برده نیستم؛ مسلمانم

در سال 1964 او با گرويدن به مذهب اسلام نام خود را از کاسيوس کلی به محمد علی تغيير داد. وی گفته بود: «ساسیوس اسم برده‌هاست. من برده نیستم. مسلمانم.»
محمد علی چهار بار ازدواج کرد و صاحب هفت دختر و دو پسر (یکی از این دو فرزند خوانده وی است) شد.

همسر نخست وی در سال ۱۹۶۶ از وی طلاق گرفت و سال ۱۹۶۷ با دختری ۱۷ ساله به نام «بلیندا بوید» ازدواج کرد که نام این زن پس از ازدواج به خلیله علی تغییر یافت. در۱۹۷۴ رابطه‌ای عاشقانه با زنی به نام «ورونیکا پورشه» آغاز کرد که در نتیجه در ۱۹۷۷ ازدواج دوم هم به طلاق انجامید و با ورونیکا پورشه از دواج کرد. در ۱۹۸۶ ورونیکا هم طلاق گرفت. وپس از آن با همسر چهارمش "یولانداً ازدواج کرد او دختری بود که وی را از زمانی که این دختر شش ساله و محمد علی ۲۲ ساله بود می‌شناخت.

مبارزه با نژادپرستی

 او يکی از نمادهای جنبش ضد نژادپرستی در سالهای 1960 بود و حشر و نشرش با رهبران اين جنبش مانند مالکوم ايکس و مارتين لوتر کينگ نام او را خارج از دنيای ورزش هم مطرح کرده بود.

مخالفت با جنگ

محمد علی در سال 1967 به دليل مخالفتش با جنگ ويتنام از رفتن به ارتش سر باز زد که منجر شد مدتی از بوکس محروم شود و همچنين گذرنامه اش را نيز از دست دهد.

غرش در جنگل

علی تا سال 1971 مقام ديگری به دست نياورد و در آن سال بود که در مسابقه ای فرسايشی در نيويورک موفق شد بر جو فريزر غلبه کند و بار ديگر عنوان قهرمانی را از آن خود کند. در سن 32 سالگی در مسابقه ای که به "غرش در جنگل" مشهور شد، پس از هشت راند با ضربه کردن جورج فورمن، دنيا را حيرت زده کرد.
به او می گویم محمدعلی به او می‌گویم محمد علی پس از آن آخرین شکست که کلی با ضربه‌ی چپ فریزر از پا درآمد، جو فریزر با صدای بلند اعلام کرد: «من از امروز به او می‌گویم محمد علی. فکر می‌کنم این اسم حق اوست. در طی این این سال‌ها می‌گفت اگر کسی به من نگوید محمد علی دمار از روزگارش درمی‌آورم. برای همین من همیشه به او می‌گفتم ساسیوس. اما امروز به او این افتخار را می‌دهم و به او می‌گویم محمد علی. باور کنید او بزرگترین مشت‌زن جهان است».

قهرمان در قهقهرا

محمد علی که از دوران طلايی خود فاصله می گرفت، تاج قهرمانی را در مسابقه ای به لئون اسپينکس واگذار کرد.

بازگشت قهرمان

اما در مسابقه ديگری موفق شد با شکست اسپينکس برای سومين بار عنوان قهرمانی را در اختيار گيرد.

خداحافظی مشت زنی با گارد باز شکست پياپی او در مقابل لری هولمز و ترور بربيک دليلی شد که او نهايتا در سال 1981 برای هميشه از رينگ بوکس خداحافظی کند.

 

 

المپیک 1996

در سال 1996 علی مشعل المپيک آتلانتا را روشن کرد. او در سن 65 سالگی همچنان با عنوان "بهترين" شناخته می شود؛ عنوانی که در پيش از مسابقه ای بر خودش گذاشت.

بیماری پارکينسون

پس از بازنشستگی همچنان جايگاه افسانه ای کلی محفوظ ماند.او با وجود درگيری اش با بيماری پارکينسون همواره در مجامع عمومی ديده می شد.

محمد علی؛ محمد علی است

محمد علی کلی: «من از طوفان می‌گذرم و خیس نمی‌شوم. من آب‌ها را غرق خواهم کرد و می‌توانم یک درخت مرده را از نو به قتل برسانم. روزی مرا خواهید شناخت: من محمد علی کلی هستم.»

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna