سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری موج برنا - محمدعلی نجفی اجلاس دو روزه  بین‌المللی- منطقه‌ای برنج آسیای مرکزی و غربی با حضور نمایندگان 10 کشور که هم اکنون در سالن الغدیر استانداری گیلان در حال برگزاری است،بیان اینکه برنج همراه با گندم دو غله اساسی تأمین کننده اصلی کالری روزانه مردم در کشور ایران بشمار می‌رود،گفت: باتوجه به تنوع اقلیمی در ایران در حال حاضر، سطح زیر کشت برنج بالغ بر 600 هزار هکتار در 16 استان برنج‌خیز با میزان تولید سالانه سه میلیون تن شلتوک است. بطوریکه این کمیت تولیدی نیاز برنج  حدود 80 درصد از جمعیت  کشور را تأمین می کند.

وی افزود : استان گیلان با داشتن سطحی معادل 238 هزار  هکتار اراضی شالیزاری و 300 هزار بهره‌بردار از قطب‌های اصلی زراعت برنج در ایران محسوب می شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه سابقه بیش از دو هزار سال کشت و کار برنج و آمیخته شدن آن با باورهای اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی، زراعت برنج را برای مردمان این دیار بعنوان یک فعالیت با ارزش و اصلی‌ترین فعالیت تولیدی و اقتصادی در استان است گفت : بیشترین سهم از اراضی استان گیلان به کشت و زرع برنج اختصاص دارد  و از نظر سطح زیر کشت برنج به کل اراضی زراعی کشاورزی، گیلان نه تنها در ایران بلکه در دنیا کم نظیر است.

دکتر نجفی ادامه داد: برنج در گیلان فقط نه یک محصول با کیفیت و مهم، که تبدیل به بخشی از باورها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی مردم شده است و بیراه نیست اگر بگوییم برنج "هویت" و "شناسنامه" مردمان گیل و دیلم است.

وی دشت‌های حاصلخیز و مستعد تولید انواع ارقام برنج بویژه کیفی‌ترین محصول دنیا ، کشاورزان با تجربه با دانش بومی و بسیار حرفه‌ای ،کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای کوچک و متوسط صنعت کشاورزی ، وجود سد سفیدرود با امکان ذخیره آب زراعی سالیانه بیش از یک میلیارد مترمکعب؛ داشتن بزرگترین شبکه آبرسانی مدرن ملی با بیش از 2 هزار و 700  کیلومتر انواع کانال‌های آبرسانی از ویژگی‌های منحصر به فرد استان گیلان درخصوص زراعت برنج عنوان کرد و افزود:مراکز پژوهشی و آموزشی متعدد در استان نظیر چندین دانشکده کشاورزی، پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال کشور، مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، قطب علمی برنج کشور، مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی، مؤسسه تحقیقات برنج کشور و مرکز منطقه‌ای بین‌المللی برنج آسیای مرکزی و غربی که امروز با افتتاح ساختمان جدیدالاحداث  آن در رشت  افتتاح می شود بخش مهمی از تعهد استان در ایجاد زیرساخت‌های لازم تحقیقاتی را محقق می‌کند.

استاندار گیلان ادامه داد : در این بین مؤسسه تحقیقات برنج کشور به مرکزیت استان گیلان با بیش از نیم قرن سابقه تحقیقاتی به یافته‌های مهم و ارزشمند علمی نظیر معرفی بیش از 40 رقم پرمحصول و اصلاح شده جدید با کیفیت دانه مطلوب، معرفی روش‌های نوین کنترل بیولوژیک کرم ساقه‌خوار ، معرفی شیوه‌های آبیاری تناوبی زراعت برنج برای شرایط کم آبی و خشکسالی و ارتقا مدیریت به‌زراعی برنج دست یافته است.

دکتر نجفی خاطرنشان کرد : مجموع این پتانسیل‌ها، شرایط را برای به کارگیری انواع فناوری‌های جدید زیر ساختی، مکانیزاسیون، کشت واریته‌های پرمحصول، تولید برنج سالم و ارگانیک، صنایع تبدیلی و تکمیلی نزد شالیکاران کشورهای منطقه فراهم کرده است.

وی با ابراز خرسندی از میزبانی این مرکز منطقه‌ای- بین المللی در رشت و افتتاح ساختمان جدید آن با امکانات مناسب برای کشورهای عضو گفت: اطمینان دارم که با عنایت به توانمندی‌های موجود، عزم ملی و استانی برای حمایت و پشتیبانی از این مرکز و سایر مراکز تحقیقاتی وجود دارد تا اهداف و رسالت‌های خود را به انجام برساند.

استاندار گیلان اظهار امیدواری کرد این گردهمایی و افتتاح ساختمان جدیدالاحداث مرکز منطقه‌ای بین‌المللی تحقیقات و آموزش برنج کشورهای آسیای مرکزی و غربی با امکانات مناسب  بتواند موجبات گسترش همکاری‌های علمی، تحقیقاتی، تبادل تجربه و انتقال دانش فنی را برای افزایش تولید برنج بویژه برای مردم کشورهای عضو فراهم آورد.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna