پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری موج برنا - متن پیام مهندس  کوچکی نژاد بدین شرح است:

هرچند تولید جهانی برنج در ۵ دهه اخیر به علت انجام تحقیقات در برنج و توسعه سیستم های ترویج در کشورهای تولید کننده برنج به طور قابل توجهی افزایش یافته است، ولی به منظور مقابله با افزایش تقاضا و برقرار کردن امنیت غذایی و تحقق تلاش برای کاهش فقر، به افزایش ۲۵ درصدی تولید برنج تا سال ۲۰۳۵ نیاز می باشد.

سطح زیر کشت برنج در جهان بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده از سوی سازمان خواروبار جهانی در سالهای اخیر از حدود ۱۴۵ میلیون هکتار تا بیش از ۱۵۵ میلیون هکتار متغیر بوده است. بیشترین سطح زیر کشت برنج مربوط به هندوستان با بیش از ۴۲ میلیون هکتار و پس از آن  کشور چین است که با بیش از ۲۹ میلیون هکتار رتبه دوم را دارد. مجموعا این دو کشور با حدود ۷۲ میلیون هکتار اراضی شالیزاری بیش از ۴۶ درصد سطح زیرکشت برنج جهان را به خود اختصاص  داده اند.

مجموع سطح زیر کشت برنج در ۱۰ کشور آسیای مرکزی و غربی کمی بیش از یک میلیون هکتار است و میزان تولید سالانه برنج سفید در این منطقه، کمتر از ۵ میلیون تن می باشد. در حالی که نیاز مصرفی سالانه برنج بیش از ۱۰ میلیون تن برآورد می شود.

مجموع سطح زیرکشت برنج در ۱۰ کشور آسیای مرکزی و غربی کمی بیش از یک میلیون هکتار است و میزان تولید کل سالانه برنج سفید در این منطقه، کمتر از ۵ میلیون تن می باشد. در حالی که نیاز مصرفی سالانه برنج بیش از ۱۰ میلیون تن برآورد می شود. بعبارتی، علی رغم شرایط و ظرفیت مطلوب تولید و تنوع اقلیم خاص در این منطقه مهم از جهان، اما بخش عمده برنج مورد نیاز این کشورها متاسفانه از واردات از سایر نقاط دنیا تامین می گردد. در صورتیکه هریک از کشورهای عضو مرکز منطقه ای- بین المللی برنج آسیای میانه و غربی در کل و نیز به تنهایی از پتانسیل مطلوب توسعه کمی و کیفی برنج برخوردارند.

جمهوری اسلامی ایران با حدود ۶۰۰ هزار هکتار شالیزار، هرچند سهمی معادل ۴درصد سطح زیرکشت جهان را دارا است ولی با ۵۴ درصد سطح زیرکشت منطقه و ۶۱ درصد تولید برنج حائز رتبه اول آسیای مرکزی و غربی است.

تفکر تاسیس مرکز منطقه ای- بین الملی برنج از زمانی شکل گرفت که بررسی روند تولید و مصرف برنج در جهان نشان داد که کمتر از ۵ درصد تولید برنج به بازار جهانی وارد می شود. این میزان در مقایسه با گندم که بیش از ۴۰ درصد است بیانگر شکننده بودن امکان تامین برنج از طریق واردات در بلند مدت می باشد، به بیان دیگر با توجه به ۹۵ درصد خود مصرفی برنج توسط کشورهای تولید کننده و توجه به رشد مداوم جمعیت در این کشورها می توان گفت که در آینده نزدیک و با فرض تامین پول لازم، برای خرید برنج به هر قیمت احتمالی اما، امکان خرید و واردات برنج به مقدار کافی از بازهای جهانی میسر نخواهد بود.

با استمداد از تجارب گذشته و البته نگرش جدید روند ملی- منطقه ای و جهانی برنج و البته همت مضاعف این تلاش هادر قالب«مرکز منطقه ای- بین الملی برنج آسیای مرکزی و غربی» بعنوان اولین مرکز منطقه ای- بین الملی برنج جهان، با حمایت، موافقت و حضور ایری IRRIو مسئولین ملی- منطقه ای و نیز نمایندگان فائو، اکو، لانک توسعه اسلامی در ایران – رشت(IDB, ECO, FAO) در سال ۱۳۹۰ تاسیس گردید و هم اینک در سال ۱۳۹۵ نیز ساختمان مستقل آن افتتاح می گردد.

پیام ویژه این مرکز برای دنیا و خاصه کشورهای عضو آسیای مرکزی و غربی «مشارکت، همدلی و هماهنگی» است، بطوریکه کشورهای منطقه برای غلبه بر چالشهای اقلیم فراروی تولید و مصرف برنج ناگزیر به چاره جویی در قالب استراتژی و سناریوی همسو با روند تغییرات جهانی اقلیم ، تولید، مصرف و تجارت صنعت جهان می باشند. به سخن دیگر با تداوم روند مخرب اقلیم، کمبود و شکنندگی بازار جهانی و نیز نیاز روزافزون برنج، کشورها به تنهایی قادر نخواهند بود به پیشرفت های اساسی، علمی و توسعه پایدار کشاورزی – برنج مورد نیاز نائل گردند.

بی شک در راستای چشم انداز ملی کشورها در منطقه و جهان و همچنین روند جهانی تولد، تجارت، مصرف برنج و تغییر اقلیم، تاسیس و فعالیت این مرکز در جمهوری اسلامی ایران بعنوان میزبان دایم منطقه ای- بین الملی، با موقعیت و شرایط متنوع اقلیمی و ظرفیت  تجربه بخشهای دولتی، خصوصی، سازمن های مردم نهاد NGO و حوزه های پژوهشی ، دانشگاهی و صنعتی ، برنج می تواند با شکوفایی ظرفیتهای موجود و تکیه بر توانمندیها با مشارکت و محوریت جمهوری اسلامی ایران، مکانی قابل اتکا برای مشارکت و همکاری های منطقه ای- بین المللی باشد.

انتظار می رود با فعالیت این مرکز ضمن توانمند سازی ملی- منطقه ای از طریق مدیریت، مشاوره و سیاستگذاری هدفمند یا تبادل تکنولوژی و تکمیل چرخه دانش و صنعت کشاورزی- برنج ایران و کشورهای عضو ، با کمک در حفظ امنیت و ارتقاء ایمنی و سلامت غذایی و توسعه سطح زندگی و پایداری محیط زیست منطقه، شاهد توسعه پایدار کمی و کیفی در سطح ملی-منطقه ای و بین المللی باشیم.

اینجانب بعنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در حدود اختیارات و با تمام توان خود و با بهره گیری از ظرفیت های قانونی کمیسیون متبوع در مجلس شورای اسلامی  اطمینان می دهم که با تداوم حمایت و تسریع در رفع موانع ، ضمن آنکه برای تثبیت این فرصت ارزشمند منطقه ای- بین الملی در ایران همراه خواهم بود، همچنین برای پیشبرد اهداف این مرکز و الگو شدن مشارکت و هماهنگی حوزه ها و بخشهای ذیربط همواره در کنار شما هستم و هر نوع مساعی خواهم نمود.

موفقیت این همراهی بین الملی ، تحقق بخش مهمی از چشم انداز مدون کشور عزیزم ایران برای دستیابی به آرامش،آسایش،پیشرفت، امنیت و ارتقاء ملت های ایران و کشورهای منطقه می باشد. بنابراین خود را همچون عضوی از شما می بینم و در مسیر اقدام و عمل به برنامه های مرکز اینجانب نیز برای موفقیت شما خواهم کوشید.

جبار کوچکی نژاد

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna