پنج شنبه 30 فروردین 1403

پایگاه خبری موج برنا - دكتر واعظي در اين نشست كه مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي و اعضا كميسيون مشترك اقتصادي نيز حضور داشتند افزود:.ميزباني اين نشست از سوي منطقه آزاد انزلي و آشنايي هيات عالي رتبه جمهوري آذربايجان با توانمندي ها و پتانسيل هاي منطقه آزاد انزلي فصل جديدي در روابط اقتصادي اين منطقه و كشور آذربايجان خواهد گشود.

وزير ارتباطات با اشاره به وجود شرايط لازم براي همكاري بين كشور آذربايجان و استان آذربايجان شرقي خاطرنشان كرد: ما خواستار برقراري چنين ارتباطي بين گيلان و آذربايجان درقالب طرحي مانند خواهرخواندگي به منظور معرفي توانايي ها و افزايش تعاملات هستيم .

وي ياداور شد: پس از ملاقات رئيسان جمهوري ايران و آذربايجان، دستور پيگيري و اقدام جدي درمورد راه آهن و اتصال آن به راه آهن آستاراي آذربايجان صادر شد.

واعظي با بيان اين كه تاكنون پيشرفت خوبي دراين خصوص حاصل شده، ابراز اميدواري كرد كه توافقات سال گذشته درخصوص راه آهن آستاراي آذربايجان تا آستاراي ايران، هرچه سريع تر نهايي شده و راه آهن سراسري آذربايجان به ايران متصل شود .

رييس كميسيون مشترك با بيان اين كه در اين صورت شرايط جديدي در راستاي حمل و نقل تركيبي بين ايران و آذربايجان ايجاد مي شود، نسبت به اجراي اين امر ابراز خوش بيني كرد.

واعظي همچنين از وزير اقتصاد آذربايجان كه از قزوين تا رشت و از راه هوايي با دقت راه آهن را زير نظر داشت، قدرداني و تصريح كرد: كار بزرگي تا به امروز انجام شده اما براي تكميل، نياز به همكاري متقابل و تامين منابع مالي براي تجهيز كارگاه ها، ريل گذاري و تملك زمين هاي مورد نياز و همچنين ورود بانك به اين پروژه عظيم داريم.

وي گفت: در بخش كشاورزي و خريد و فروش ماشين آلات كشاورزي و بذر اصلاح شده و همچنين بخش آموزش به توافق رسيده ايم.

وزير فناوري اطلاعات با تاكيد بر اينكه همكاري مشترك در دريا براي نفت خزر بسيار اهميت دارد، ادامه داد: در يك سال گذشته پيشرفت هاي خوبي به دست آمد و من پيشنهادات وزارت اقتصاد آذربايجان را با وزارت نفت ايران مطرح مي كنم تا هماهنگي هاي لازم براي اقدامات مورد نياز انجام شود.

واعظي اضافه كرد: در زمينه توسعه گردشگري ازجمله گردشگري دريايي ، سلامت و مذهبي از طريق كشتيراني و خطوط ريلي نيز به توافق رسيديم.

محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رئيس كميسيون همكاري هاي مشترك اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان و شاهين مصطفي يف وزير اقتصاد و صنعت جمهوري آذربايجان ،پس از بازديد از پروژه هاي عمراني ،زيرساختي و گردشگري منطقه آزاد انزلي از جمله مجتمع بندري كاسپين و مركز تفريحات دريايي منطقه بازديد و در نشست مشترك در مورد فرصت هاي همكاري في مابين به بحث و تبادل نظر پرداختند.

هدف از اين بازديد توسعه مبادلات تجاري ايران با آذربايجان با بهره مندي از ظرفيت ها و توانمندي هاي اين منطقه عنوان شده است. اين ديدار با توجه به سياست منطقه آزاد انزلي در راستاي تبديل به كانون داد و ستد تجاري و اقتصادي حاشيه خزر و همچنين برگزاري نشست هاي مختلف از سوي هر دو كشور شكل گرفته است.

منطقه آزاد انزلي تابستان امسال ميزبان اولين نشست شوراي همكاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشورهاي حاشيه خزر خواهد بود

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna