جمعه 7 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری موج برنا - احسان الله مشتاق  با بیان اینکه 4 هزار نفر در شهرستان رودسر به تولید گل گاو زبان مشغولند،گفت:بیش از 80 درصد تولید گل‌گاوزبان در این شهرستان بر عهده زنان است.

وی با اشاره به اینکه گل‌گاوزبان‌کاران در حال حاضر در حال برداشت محصول هستند، اضافه کرد: سال گذشته 220تن گل‌ گاوزبان در رودسر تولید شد،اما میزان افزایش یا کاهش این محصول در سالجاری هنوز مشخص نیست و پس از اتمام برداشت اعلام می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی رودسر از افزایش رغبت جوانان روستایی رودسر به کشت و تولید گل‌ گاوزبان خبر داد و گفت:در حال‌حاضر به طور میانگین گل‌گاوزبان کیلویی 80 هزار تومان به فروش می رسد که البته این قیمت نوبرانه گل‌ گاوزبان است.

وی تصریح کرد: 470 هکتار از اراضی کشاورزی رودسر به کشت و پرورش گل گاوزبان اختصاص دارد و علاوه براینکه گیلانیان از خرید این محصول ارزشمند و مفید استقبال می کنند،استانهای همجوار نیز متقاضی خرید گل‌ گاوزبان‌های رودسر هستند.

گل گاوزبان،گیاهی علفی پایا و دارای اعضای پوشیده از تارهای نرم،ساقه راست یا به حالت خمیده و برگهای ساده با یک رگبرگ منحصر به فرد است،گلهای درشت و آبی مایل به بنفش رنگ آن در ماههای اردیبهشت تا شهريور به تعداد کم بر ساقه ظاهر می‌شود.

میوه گیاه گل گاو زبان فندقه،نوک تیز و پوشیده از برجستگی‌های کوچک متعدد است، كشاورزان اين گياه را جمع آوري و براي مصارف خانگي كشت مي کنند.

بخش هاي هوايي به منظور اهداف دارويي در ابتداي گلدهي از خرداد تا شهريور جمع آوري شده و در سايه خشك مي شوند.گیاه مذكور دارای شاخه های تو خالی وآبدار است و ارتفاع آن به 50 سانتی متر می رسد.

تمام سطح گیاه پوشیده از کرکهای سفید و منشعب است.گلهای این گیاه در انتهای ساقه قرار دارد و به رنگ روشن و ستاره ای شکل است. میوه این گیاه به شکل چهار فندق کوچک و به رنگ قهوه ای مایل به سیاه است.گلهای این گیاه با نام گل گاو زبان جمع‌آوری و به بازارهای ایران عرضه می‌شود.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna