چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

هدف موج برنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست .

اقتصاد مقاوتی در یک تعریف کلی، اقتصادی مبتنی بر مدیریت داشته هاست؛ اقتصادی که می تواند با مدیریتی صحیح ، بهره وری درستی از امکانات و داشته ها و ظرفیت های درونی خود در راستای پیشبرد اهداف توسعه و رفع نیازها داشته باشد.
شاید یکی از نمونه های بارز اقتصاد مقاومتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس نمود یافت. دوران طلایی که دولت و ملت در کنار یکدیگر با بهره وری صحیح از داشته ها و مدیریت عمومی توانستند در کنار دفع بلای جنگ تحمیلی و دفاع از کیان کشور و نظام برآمده از آرمان های انقلاب اسلامی، دستآوردهای بزرگی را خلق کنند هرچند که در این دوران بخش عمده ای از سرمایه ها بویژه در حوزه منابع انسانی تقدیم این آب و خاک شد.
توجه به اقتصاد و معیشت مردم با بهره گیری از توان داخلی از جمله برنامه هایی است که در سال های اخیر بر آن تاکید شده و رهبر معظم انقلاب نیز چند سالی است که در پیام های نوروزی بر ضرورت اجرای آن توسط دولتمردان و سیاست گذاران توسعه کشور تاکیدی ویژه دارند و بر این اساس، سال 95 را هم با نامگذاری اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل تاکیدی ویژه بر آن کرده اند.
اما مسئولیتی که بر دوش دولت یازدهم در سال جدید گذاشته شده است، ادامه همان روشی است که دولت از همان سال 92 به دلیل شرایط خاص درآمدی کشور برای جبران کاستی های اقتصادی به آن روی آورد و به نوعی با اجرایی کردن این تاکید که در دوره های گذشته نیز در برنامه ریزی کشور جا مانده بود، فصل جدیدی از مدیریت را به منصه ظهور نشاند.
دولت برآمده از خاستگاه مردم در انتخابات سال 92 در این مدت توانست با تکیه بر مدیریت مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت همراهی مردم بعنوان یک سرمایه اجتماعی راه سخت چالش های سیاسی روابط خارجی و پرونده هسته ای ایران را به سرانجام برساند و با وعده برجامی دیگر، وارد عرصه جدیدی از توسعه کشور شود.
اینک این راه نیازمند یک همراهی دیگر است تا بتوان شعار سال رهبریت نظام را جامه عمل پوشاند و این جامه عمل میسر نمی شود مگر آن که همه اقشار جامعه به جای دلواپس بودن منافع باندی و گروهی خود، دلواپس منافع ملی باشند زیرا با نگاه به منافع ملی همانگونه که چالش هسته ای کشور در نظام بین المللی به فرصت تبدیل شد، مشکلات داخلی نیز می تواند از دل چالش هایی که جامعه را تهدید می کند، به فرصتی دیگر برای همه ایرانیان، نظام و کشور تبدیل شود زیرا یکبار همانگونه که اشاره شد این راه را در دوران پرافتخار هشت ساله دفاع مقدس رفته ایم و تکرار همان راه آن چنان سخت نیست!

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna