جمعه 7 اردیبهشت 1403

نوروز را دگر بار و دگر بار نمی توان خواند، چرا که تکرار نمی شود؛ هر بار بهار فصلی دیگر است و گیلان هر بار سرشارتر و سفر فصلی جدانشدنی برای آن ...
پیدایش نوروز را روایت ها بسیار است؛ اما در غالب گفتار راویان، از جمشید پادشاه پیشدادی به عنوان پایه گذار جشن یاد شده؛ به هر روی نوروز آمد و آمد تا رسید به امروز که همچنان خانه تکانی و پروردن سبزه و سور چهارشنبه و سیر و سماق و سنجد و دیگر سین هایش همچنان به راه است.
وب گردی مختصری با کلید واژه جاذبه های گیلان، اهل سفر را به ماسوله - با معماری پلکانی و گلدان های رنگین شمعدانی هایش، قلعه رودخان هزار پله اش و راه پر پیچ و خم جنگل و آبشار دیلمانش رهنمون می سازد؛ اما این روزها که گذر بزرگراه فراهم شده، تعداد شمال یافتگان بیش شده و این رهنمون ها تکرار است.
از این روی علاوه بر مکانهای یادشده برخی مکان ها ی بکرتر نیز معرفی می شود چرا که برای برخی گردشگران ناشناخته ها جذاب تر...
به هر روی گیلان ،همایشی است از گیرایی ها و گونه های متعدد گردشگری که طبیعت گردی (اکوتوریسم) سرآمد آنهاست و چه بسیار حیف که تنها بایستی به برشی از آن بسنده کرد.

*ماسوله
گیلان به دلیل گیرایی های بی شمارش در شاخه های متعدد گردشگری کهن و مدرن یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود و شهرک تاریخ ˈماسوله ˈیکی از آن دیگری است که در مسیر ثبت جهانی است تا فراتر از کشور معرفی شود هر چند که شهرت رویا گونش در گوشه گوشه جهان رسوخ کرده و هر سال در چهار فصل، میهمانانی را میزبان است که از نقطه نقطه جهان بدیدنش می آیند .
ماسوله در غرب گیلان است و از زمانی که رهسپار می شوی بایستی درنگ کنی چرا که دور تا دور وجودت را زیبایی های این شهرک تاریخی فرا می گیرند .
خانه هایی گلین با گلدان های شمعدانی معروفش نگاهت را تا ارتفاعاتی سبز و وهم انگیز سوق می دهد و گنبدی ساده و سبز با دو مناره دل انگیز بنا شده در میان خانه های پلکانی که اذان سحرگاهش روح را به طرب می آورد،جاذبه ایست از بسیار جاذبه های ماسوله ...
طنین خروش رودخانه تو را فرا گرفته و همچنان در میان باریک راهی سنگی پا به ارتفاع می گذاری و در این میان پس از گذر از تخته سنگی عظیم که تاریخچه ماسوله بر آن حک شده و خبر از ماندگاری آن از قرنهای دور می دهد ، صنایع دستی گیلان نگاه گردشگران را به خود می خواند.
و کم کم که بالاتر می روی زنان ماسوله ای گاه برسنگ فرش و گاه بر چهار پایه ای نشسته و مشغول به بافتن هستند و در کنارشان تابلویی است که با چیدمانی از عروسکهای بافتنی ماسوله نقش گرفته و دیگر این عروسکها ی خندان رنگی شناسه این روستای تاریخی شده و کمتر گردشگری است که یکی از آنان را در سبد سوغات خود قرار ندهد.
ماسوله در جنوب غربی شهرستان فومن و در 62 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.
چشم انداز آنها به صورت پلکانی از کوه به دره و وضعیت منحصر به فرد آن سالانه پذیرای مشتاقان بی شماری است.

*قلعه رودخان
ˈقلعه رودخانˈ دژی بر بلندای گیلان زمین، لحظه لحظه شگفتی و تاریخ را به گردشگران هدیه می بخشد .
قلعه رودخان یادگاری از دوران سلجوقیان در گیلان غرق در طبیعتی وهم انگیز بیشتر به خیال می ماند تا واقعیت...
مسیر رشت را که می نهی راه به جاده شهره فومن گذارده ای که در دو سو درختان آزاد سر به فلک نهاده اند پشت در پشت هم بس خیال انگیز...
مسیری از سنگ و سیمان پلکانی مارپیچ شده و می گویند تا انتها 800 پله است تا قلعه ...
راه شروع می کنی و طبیعت آرامت نمی گذارد، و چه خوب که هرچه نام آن را سیستم نهاده ای با خود همراه نکردی ...
شرح تابلوی پای قلعه این گونه است: قلعه رودخان یکی از شگفت انگیز ترین بناهای نظامی ایران است .
این بنای عظیم که در 23 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در میان جنگلهای سر به فلک کشیده واقع شده، نمادی از کوشش گیلانیان برای حفاظت و صیانت از این سرزمین است.
بنای قلعه رودخان در ارتفاع 687 تا 778متری از سطح آب های آزاد و در دو سوی آن دو رودخانه جاری است.
این اثر تاریخی - طبیعی احتمالا در دوره خاندان اسحقی (مقارن با سلجوقیان ) که بر غرب گیلان حکومت می کرده اند بنا شده است، هر چند برخی پژوهشگران بنیاد آن را به پیش از اسلام نسبت می دهند .
قدیمی ترین سند از این قلعه کتیبه ای سنگی است که تاریخ تجدید بنای آن را بین سال های 918تا 921 ه.ق (مقارن با حکومت شاه اسماعیل صفوی) ذکر می کند.
طول باروی قلعه 1500متر و ارتفاع آن بین پنج تا 12متر متغیر است.
باروها و برج های متعدد قلعه با مصالح سنگ ، آجر و ملات آهکی ساخته شده اند.
این اثر ارزشمند ملی به شماره 1546و در تاریخ سی ام مردادماه 1354در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

*آبشار ویسادار
شکوه آبشار ویسادار گیلان در همایشی از جاذبه های طبیعی گردشگری ، گردشگران را به مبهوت می کند.
رشت، رضوانشهر و پره سر و در نهایت 16کیلومتر آن طرف تر جاده ای به وسعت رویای گردشگران طبیعت... بوی برنج با لطافت همیشگی هوای مرطوب شمال در هم پیچیده و چشم با مخمل های شالی نفس می کشد ...
آفتاب کماکان طلایی است که فضا تاریک می شود وارد تونلی می شوی نه از سیمان و آهن و دود که تونلی از درختانی وسیع و در هم پیچیده و اگر موسیقی به راه است حتی بی کلام ، اما بازهم آن را بر نمی تابی چرا که آنقدر صدا هست که نمی دانی در رویایی یا واقعیت ...
اینجا ایران است ، گیلان و تنها نقطه ای از آن و نه همه آن و نه ماسوله و قلعه رودخان و دیلمان و ... اینجا آبشار ویسادار است همان که با ˈسایه درخت بیدˈ هم معناست.
دو متر پیاده که به راهی خاکی سراشیب شدی، صدای تصادم آب است بر صخره های عظیم که بیست متر پایین ترند ...
شکوه آبشار است ،که البته نیاگارا نیست و از آن خودت است سرزمین خودت ˈ ایران ˈ ...

*بقعه امامزاده اسحاق
گام نهادن به راه منتهی به بقعه امامزاده اسحاق و امامزاده ابراهیم گیلان ، آرامشی است دلنشین برای انسان مدرن...
مسیری که در آن طبیعت چهره شگفت انگیز شفافی از خود به نقش کشیده است.
نیت نموده و گام در سفر به قصد زیارت نهاده ای شالیزار است و بوی لطیف برنج ، جویبارهای زلال و روان در جنگلهای سبز و کودکانی مشتاق با نگاهی خیره به گاوهای روان و طنین صدای سم اسبان ضربه ضربه ،گام گام ...
شهرستان شفت را که پشت سر نهادی آرام آرام راه به ارتفاع می نهی و خنکای آزادی باد روحت را سرشار نموده روستاها بر سر راهست ساده و ناب ... زنی با روسری بر پیشانی گره بسته از پی گاوی چوبدستش را بالا و پایین می برد ،سراغ بقعه امامزاده اسحاق را که می گیری آدرس میدهد و بی درنگ می گویدˈ التماس دعاˈ .
جاده به رازی می ماند شگرف پیچ در پیچ و وقت شکن ... آفتاب تند است و سوزان و تپه های خاکی که بر فراز آن سبز روییده در مقابل زرد آفتاب به رنگ عسل می ماند و هر چه بیشتر رو به ارتفاع می نهی ظرفیت برای رویا دیدن و شوق برای جست و جو غالب تر می شود...
ارتفاع درختان جنگلی سر به آسمان نهاده و راه به سایه می برند و باز از پسش خورشید نهان ...
مناظر بسیار عظیم است و افقها چنان دور که تنها بایستی خاموش ماند و نگریست و تنها نگریست و شاید غوطه ای در اندیشه ...
پوشش جنگلی اش با دیگر نقاط گیلان متفاوت است گفته بودند چند کیلومتری مانده بقعه امام زاده اسحاق جاده خاکی است اما از بخت خوش ما جدیدا اسفالت شده است – تابلوی خوشامد گویی به زائران خبر از رسیدن می دهد... بقعه ای نقره ای رنگ در ارتفاع پدیدار است خود رو را به کناری نهاده و گام به ارتفاع باید نهاد ...
بقعه امام زاده اسحاق و خواهرش خیر النساء در ارتفاع بیش از یکهزار متری از سطح دریا و بر نوک قله سیاه کوه در بخش احمد سرگوراب در 25کیلومتری غرب شهرستان شفت در منطقه ای ییلاقی واقع شده است ، بنا به روایات این امامزادگان از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر و خواهر کوچک امام رضا(ع) هستند.

*امامزاده ابراهیم
راهی ضریح دیگری می شوی امامزاده ابراهیم ،بایستی راه آمده را برگردی و باز نشیب را تجربه کنی و در مسیری مشابه به فراز برسی ... امام زاده ابراهیم واقع در محلی به همین نام نزدیک روستای طالقان گیلان ، 22کیلومتری جنوب شرقی شفت .
مطابق شجره موجود این امامزاده نیز از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است.
امامزاده ابراهیم گیلان محبوب دلهای مردم است و زائران بسیاری دارد بگونه ای که حتی مردم برای اقامت چندین روزه بدانجا سفر می کند و البته ضریحش نیز خاطره زیارت امام رضا( ع) تداعی گر است و پیرزنان پای حرم شمع و سپند می فروشند و عطر نیز عطر حرم امام ضا ( ع) است.

*تپه مارلیک
تپه مارلیک یک محوطه باستانی در کرانه خاوری سفیدرود و در دره ˈگوهررودˈ استان گیلان است؛ این تپه بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم سه تا سه هزار و 500 سال پیش است و پژوهشگران گمان می برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان این تمدن بوده است.
گروهی از پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان گیلکی ˈمارˈ و ˈلیکˈ (سوراخ) می دانند و دلیل این نامگذاری را انبوه مارهایی که در گذشته در آن زندگی می کردند می دانند؛ و گروهی دیگر مارلیک را برگرفته از نام قوم آمارد می شمارند، آنها مارلیک را ساخته شده از دو واژه ˈماردˈ (اشاره به آماردها) و ˈلیکˈ (قوم) می دانند.
نام گیلان طراوت سفر است و خاطراتی خوش و شیرین و این بار به حتم سفری رویاگون را در ذهن رنگ خواهد زد.
و البته تنها نیست ، ماسوله و دیلمان و قلعه رودخان و آنچه گفته شد ، که اینها همه هست و اینها همه گیلان نیست...
و تنها می توان تاکید کرد، گیلان ؛سفرنامه ایست بی منتهی...

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna