جمعه 31 فروردین 1403

 

با اهدای خون در نجات جان سه انسان سهیم باشیم

 

 

با اهدای خون در نجات جان سه انسان سهیم باشیم

بانوان در سال سه یار و آقایان چهار می توانند خون اهدا کنند .

 

 

 

 

یادداشت مدیر مسئول موج برنا - سلامت واژه ای بزرگ و البته موهبت و  نعمتی الهی است که باید به پاس این نعمت در حفظ آن بکوشیم .در اطراف ما افراد با ویژگیهای متفاوت وجود دارد . هرکدام از ما به نوعی دغدغه و نگرانی داریم و احتمالا از یک نوع بیماری رنج می بریم . هرچند از بیماریهای لاعلاج و همه گیر دهه های پیش خبری نیست و علم پیشرفت کرده است ، اما بسیاری از بیماریهای نسل امروز نشات گرفته از استرسها و فشارهای روزمره و زندگی ماشینی است .

عمر و زندگی انسان و البته سیر تکاملی آن نشان رشد و تعالی دارد . رفته رفته با پیشرفت همه جانبه علم زندگی انسانها ساده و ساده تر شد و دیگر انسانها برای یک بیماری ناشناخته جانشان را از دست نمی دهند . در کنار توسعه علم و فنون ، بشرشاهد توسعه علم وسیع پزشکی  هم بود و هر گام در شناخت موجب شد تا چشمان منتظر بیماران و خانواده های آنها برای نجات جان بیمارانشان بدرخشد و این امید بود .

علیرقم آنچه گفته شد ، همچنان دنیای پیرامون ما سرشار  از ناشناخته هایی است که همچنان دانشمندان و محققان زیادی را به خود مشغول کرده است و این یعنی باید برای ادامه حیات تلاش کرد .

خون و فرآورده های خونی راهی برای درمان بیماری

در سال ۱۹۰۹، کارل لندشتاینر دانشمند اتریشی ، گروهای خونی را در چهار گروه A, B، AB و O طبقه‌بندی کرد . او  پیش از این، در ۱۹۰۱-۱۹۰۳، ادعا کرد که ویژگی‌های گروه‌های خونی ارثی هستند

کارل لندشتاینر که بود و چه کرد؟.

وی در نیویورک با همکاری با لوین، کار بیشتر بر روی گروه‌های خونی انجام داد که منجر به کشف عامل RH در خون شد. لندشتاینر عمر خود را، صرف بررسی گروه‌های خونی و آنتی‌ژن، آنتی‌بادی و سایر عوامل ایمونولوژیک خون کرد و در سال ۱۹۳۹ استاد ممتاز بازنشسته در انستیتو راکفلر شد.

این شناخت در خصوص خون گام اول در شناخت خون بود و رفته رفته جهان به سمت توسعه طب این مقوله مهم رفت و این روزها طب خون شاخه ای موثر شناخت بیماریهاست .

نهم مرداد 1353 تاسیس سازمان انتقال خون در ایران

دانش پزشکی در ایران هم سابقه طولانی دارد . آنچه در دوران مختلف از دوران ابن سینا تا پزشکان قرن حاضر در شناخت و درمان بیماریها اتفاق افتاده است موجب شده تا دنیا در مطالعات آنها و روش درمان تاثیر پذیر باشد .

سال 1353 شروع یک تحول در طب خون بود . پس از سالها تلاش و کار در زمینه خون ، بالاخره سازمان انتقال خون تاسیس شد تا بتواند امور مربوط به خون و فرآورده های خون را در ایران ساماندهی نماید . رسالت سازمان انتقال خون امروز موجب دلگرمی و امید بیماران خاص، بیماران در آستانه جراحی و .... است و در کنار اهداکنندگان که شیره جان خود را برای کمک به همنوع می بخشند ، نقش تاثیرگذار خود را در عرصه سلامت ایفا می کند .

9 مرداد سالروز تاسیس سازمان انتقال خون و روز ملی اهدای خون گرامی باد .

در دنیای امروز نیاز به هر شغلی و حرفه ای انکارناپذیر است و بدون شک هر فرد با انجام وظایف خود درزندگی بهتر همه جامعه موثر خواهد بود . اما در بعضی شرایط مشاغلی خاص وجود دارند که دقت و حساسیت مشاغل می تواند راهکاری برای بهبود بهتر بخشهایی از جامعه باشد . جامعه سلامت که شاخه های مختلفی دارند از جمله این مشاغل هستند .  

سازمان انتقال خون پیشگام در تولید ملی - ایرنا

در بین جامعه سلامت #سفیدپوشان_سلامت_پرسنل_انتقال_خون  هم با عشق و علاقه ای مثال زدنی در کنار #اهدا_کنندگان_خون و #اهدا_کنندگان_پلاکت نقش مهمی در تامین خون و فرآورده های خون دارند .

با اهدای خون در نجات خون سه انسان سهیم باشیم .

اهدای خون اهدای زندگی است . این تنها یک شعار نیست یک حقیقت است . جدا از نگرش علمی به این مسئله باید گفت : فرآورده های خونی که از اهدای خون یک فرد گرفته می شود می تواند جان سه انسان را نجات دهد . در انتخاب این مسیر لازم است بدانیم :

برای اهدای خون چه در آقایان چه در بانوان لازم است 18 سال سن داشته باشیم ، حال عمومی ما خوب باشد و رفتارهای پرخطر به ایدز و هپاتیت را رعایت کنیم .

بانوان در سال 3 بار و آقایان 4 بار می توانند اهدای خون داشته باشند .   

اهدای خون ما در کجا مصرف می شود :

خون و فرآورده های خونی برای 5 گروه مصرف می شود : بیماران تالاسمی و هموفیلی ، جراحیها ، تصادفات ، نوزادان و بخش زایمان مصرف کنندگان اصلی خون و فرآورده های خونی هستند .

کلام آخر :

نیاز به خون و فرآورده های خونی همیشگی است و برخلاف تصور همه فصول و همه گروههای خونی مصرف خاص خود را دارند . بدون تردید برای کمک به سازمان انتقال خون ، اهدای خون تنها راه نیست ، اگر نمی توانیم خون اهدا کنیم در فرهنگ سازی اهدای خون یاور انتقال خون باشیم .

                                                                                                                     سمیه عظیمی

                                                                                                      مدیر مسئول پایگاه خبری موج برنا

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna