پنج شنبه 9 فروردین 1403

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به شهر مقدس قم سفر کرده عصر روز (جمعه 16 بهمن ماه) با اعضای کمیته اجرایی یازدهمین نمایشگاه کتاب قم دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به اهمیت توجه و حمایت از حوزه کتب دینی و قرآنی گفت: این بخش باید همواره مورد حمایت قرار گیرد زیرا تقویت و ارتقاء آن آثار مثبتی را به دنبال دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده در رابطه با تدوین و ارائه طرح ساماندهی، تولید، توزیع وصادرات کتب دینی به مجلس گفت: اگر این موضوع بخواهد به صورت طرح از سوی نمایندگان ارائه شود به علت داشتن بار مالی از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار می گیرد از این رو باید دولت لایحه بدهد  که آن هم در شرایط کنونی ممکن به نظر نمی رسد.

وی با بیان اینکه برای حمایت از بخش نشر کتب دینی باید از ظرفیت های موجود ارائه شده از سوی دولت به درستی استفاده شود تصریح کرد: در شرایط کنونی دو لایحه مهم برنامه پنجساله ششم در بودجه سال 95 در مجلس در حال بررسی است از این رو این دو لایحه ظرفیت مناسبی بوده تا با استفاده از آن بتوانیم حوزه نشر کتب دینی و قرآنی را مورد حمایت قرار دهیم.

دکتر لاریجانی ادامه داد: به نظر من در شرایط کنونی برای مسئله صادرات، فروشگاه های زنجیره ای و تولید کتب دینی نیازمند یک موسسه منسجم برای نشر و توزیع آثار دینی هستیم که با تأسیس و ثبت این موسسه می توان در لایحه بودجه اعتباری را برای حمایت از بخش کتب دینی در نظر گرفت البته این موسسه نباید دولتی باشد بلکه باید خصوصی بوده تا بتواند به درستی فعالیت کند.

وی با بیان اینکه مسئله صادرات کتب دینی وقرآنی از ایران به کشورهای دیگر دارای اهمیت بسیاری است گفت: یکی از ملزومات این مسئله ارتقاء کیفیت و بهبود سیستم های چاپ و جلد کتب دینی است.

رئیس مجلس تصریح کرد: از طرفی دیگر با توجه به اهمیت و ظرفیت های حوزه صادرات کتب دینی می توان تسهیلاتی را برای این مسئله در نظر گرفت که این موضوع نیازمند برنامه ریزی  است.

در آغاز این دیدار رئیس کمیته اجرایی یازدهمین نمایشگاه کتاب قم با اشاره به وضعیت نامطلوب حوزه نشر کتب دینی گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش برود حوزه کتب دینی دچار مشکلاتی می شود از این رو باید این مسائل رابه صورت ریشه ای حل و فصل کرد بنابراین بهترین راه در شرایط کنونی ارائه طرحی با عنوان طرح ساماندهی، تولید، توزیع و صادرات کتب دینی است تا از این طریق بتوانیم زمینه بهبود و ارتقاء این بخش را فراهم کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای استان قم در حوزه نشر کتب دینی گفت: یکی از مشکلات کنونی این بخش مسئله سیستم های چاپی، صحافی و کیفیت جلد آنها است که باید برای رفع آن برنامه ریزی درستی کرد./ملت

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna