جمعه 10 فروردین 1403

 

Image result for ‫روز آتش نشانی‬‎

 

هفت مهر ماه روز ایمنی و آتش نشانی مبارک

 

 آتش نشانان بلندهمتان بی ادعا ، سفیران ایمنی/

آتش نشان تنگاتنگ دفاع مقدس از آتش خصم بعثی تا شراره آتش

 

 

یادداشت سردبیر موج برنا – با توسعه صنعت ، تکنولوژی و فلسفه شهر و شهرنشینی پیامدها و حوادث مختلفی را به دنبال خواهد داشت و به طبع با مشکلات و حوادثی که خواهد داشت مشاغل خاصی را می طلبد تا بتوانند در این راه گام بر دارند ، یکی از مشاغل آتش نشانها هستند ، مردانی از جنس قدرت و غیرت که این حرفه بیشتر از اینکه یک شغل باشد :

                                                                          " عشق است "

آتش نشانی و با خدمات ایمنی نوعی شغل است که نه در مقوله آتش و آتش سوزی بلکه مقوله ایمنی و خدمات وابسته به آن موجب شده تا هرکدام از ما در یک پروسه زمانی به این خدمات نیاز داشته باشیم .

همانطور که در ابتدا هم گفته شدآتش نشانان ، مردان با اراده آهنین و مصمم ، دلهای پر مهرسرشار از ایثار و از خودگذشتگی هستند که برای نجات جان حادثه دیده از خود می گذرند تا آسایش روشنای زندگی ما باشد .

                          (( آتش نشانان بلندهمتان بی ادعا ، سفیران سلامت ، 7 مهر روز آتش نشانی و خدمات ایمنی مبارک ))

Image result for ‫روز آتش نشانی‬‎Image result for ‫روز آتش نشانی‬‎

تاریخچه روز آتش نشانی تنگاتنگ دفاع مقدس از آتش خصم بعثی تا شراره آتش

هفتمین روز از مهرماه 1359 در روزهای ابتدایی حمله رژیم بعث عراق و شروع دفاع مقدس ،  وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد ، در روزهای همت و غیرت و ایثار خوزستان همیشه مظلوم اما مقوم ، آتش نشانان منطقه و شهر های اطراف با شنیدن فراخوان و اعلام حریق ،  برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند .

Image result for ‫بمباران پالایشگاه نفت آبادان 1359‬‎Image result for ‫بمباران پالایشگاه نفت آبادان 1359‬‎

آتش ، حمله هوایی کافی بود تا با برخورد با نفت و پالایشگاه آتش توسعه یابد ، حریق گسترش یابد ، اما مردان با اراده از پای نایستادند  و در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود .

هرچند می دانستند که این عملیات اطفا می تواند برگشتی نداشته باشد اما پا پس نکشیدند و تا آخرین لحظه ایستادند تا شریانهای اقتصادی و مصرفی مردم بیش از پیش دچار بحران نشود .

 

نامگذاری روز آتش نشانی

 طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال 1379 توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد . این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی ها و از خود گذشتگی های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است . ایجاد زمینه های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

تبریز و اولین آتش نشانی در ایران

بر اساس شواهد و مدارک ، اولین ایستگاه آتش نشانی در شهر تبریز در سال 1221 ساخته شده است . وجود برج تاریخی آتش نشانی (یانقین) دراین شهر گواهی براین مدعاست. از آنجا که ایجاد و احداث برج آتش نشانی اساس و شالوده تشکیلات آتش نشانی در جهان به شمار می آید، بنابراین تاسس اولین اطفائیه درکشور را با توجه به وجود اولین برج آتش نشانی در آن به شهر تبریز نسبت می دهند شب ها بر بالای این برج فردی به نگهبانی مشغول بود.

 این نگهبان به محض مشاهده آتش یا آثاری از دود و آتش سوزی محل حریق را مشخص کرده واطفائیه چی ها را که در زیر برج به حال آماده باش بودند با به صدا درآوردن زنگ برنزی بزرگی که دربالای برج بود با خبر می کرد.

شماره تماس 125 از اطمینان ما تا التهاب نجات و زود رسیدن برای آتش نشانان

شماره تماس 125 در مواقع سوانح مختلف درون و برون شهری از آتش و نیاز به خدمات ایمنی  می تواند اطمینان بخش و امیدوار کننده باشد .

ضرورت همراهی ما در معابر درون و برون شهری می تواند بزرگترین کمک باشد ، دریابیم مسابقه دادن ، همراهی کردن با ماشینهای امدادی می تواند بحران را تشدید کند ، گام اول را ما برداریم ، راه را برای عبور خودروهای امدادی باز بگذاریم .

Image result for ‫رونمایی از ماشین آتش نشانی برج میلاد‬‎Image result for ‫رژه آتش نشانی امروز گیلان‬‎

نیاز به توسعه امکانات در بخش ایمنی و خدمات رسانی ضروری به نظر می رسد ، بی شک با بالارفتن ارتفاع ساختمانها  و توسعه شهری نیاز به امدادهای ویزه و حتی هوائی ضروری به نظر می رسد تا زودتر از قبل به نجات جان حادثه دیدگان شتافت .

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna