جمعه 10 فروردین 1403
خدمات رسانی دولت تدبیر و امید در شهرستان آستارا را تشریح کرد
 
فرماندار آستارا در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛

بخش خصوصی ضامن سرمایه های خود است

 

 

 

 

سرویس اجتماعی موج برنا - فرماندار آستارا گفت: رسیدن به یک نگاه مشترک برای بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی در مسیر توسعه است و معتقدیم بخش خصوصی ضامن سرمایه های خود است.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان در گفت و گویی اختصاصی با یونس رنجکش فرماندار شهرستان مرزی بندرآستارا، روند

ابتدا لطفا خود را معرفی بفرمایید.

متولد 1350 و فارغ التحصیل مقطع دکتری در دو رشته "مدیریت منابع انسانی" و "دیپلماسی تجاری" می‌باشم. حدود 20 سال در خبرگزاری جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت بودم از خبرنگار تا دبیر استانی، علاوه بر آن سابقه کار در مطبوعات را هم دارم. در دانشگاه هم تدریس می‌کنم.

از سال 93 هم به استانداری گیلان منتقل شدم و پیش از فرمانداری آستارا، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان بودم و از تاریخ 4 اسفند سال 1395 به عنوان فرماندار شهرستان آستارا منصوب شدم.

وضعیت شهرستان آستارا در شاخص‌های زیرساختی نظیر آب، برق، گاز و راه روستایی چگونه است؟

خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با توجه به برنامه ریزی های جامعی که این دولت در مسیر رفع مشکلات مردم داشته و مباحث توسعه و ارتقای شاخص‌های کیفی زندگی مردم، شاهد یک رشد خوبی در مباحث آبرسانی، گازرسانی و تکمیل زیرساخت‌های توزیع برق بودیم.

یکی از اقدامات جدی دولت در بحث آبرسانی و رفع محدودیت‌های این بخش آغاز به کار بزرگترین سدلاستیکی از خرداد ماه سال گذشته می‌باشد که سهم بسزایی در رفع مشکلات آب شرب و کشاورزی شهرستان دارد.

اقدامات خوبی در بحث بازسازی شبکه توزیع برق انجام گرفته، همچنین در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد توسعه شبکه گازرسانی بودیم بطوری که بالای 90 درصد روستاهای ما گازدار هستند و به عنوان شهرستان سبز هستیم.

یکی از ویژگی‌های جدی دولت در بحث توسعه روستایی تزریق اعتبارات ویژه به دهیاری‌های آستارا بوده که در دولت یازدهم در مقایسه با دو دولت گذشته سهم اعتبارات تخصیصی به دهیاری‌های آستارا 10 برابر شده که نشاندهنده این است دولت عزم جدی برای توسعه پایدار روستاها و برنامه ریزی برای حفظ جایگاه روستا و کشاورزان دارد.

یکی از تاکیدات رئیس جهمور رونق اشتغال است و در این راستا تسهیلات اشتغالزایی روستایی مصوب شده، سهم شهرستان آستارا از این تسهیلات چقدر بوده؟ تاکنون چه میزان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است؟

سهمی را که از این محل برای توسعه روستایی و اشتغال پایدار به شهرستان اختصاص داده شده، 9 میلیارد تومان بوده و تاکنون بالغ بر 20میلیارد تومان به بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات معرفی کردیم. مجموع تعداد ثبت‌نامی‌های ما در سامانه کارا حدود 800 طرح بوده که 700 طرح مربوط به حوزه اشتغال روستایی می‌شده که نیمی از این طرح‌ها مصوب و به بانک‌ها ارجاع داده شده است.

در ابتدای دولت یازدهم یکی از ابتکارات دولت ایجاد کارگروه رفع موانع تولید و حمایت از واحدهای تولیدی بوده، وضعیت شهرستان آستارا در حمایت از تولیدکنندگان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مهمترین بحثی که در موانع تولید در شهرستان آستارا وجود داشته، مربوط به کارگاه‌ها و کارخانجاتی بوده که یا تسهیلات دریافت کرده بودند یا مشکلات تامین اجتماعی و موانعی در اخذ مجوز داشتند، در سال گذشته حداقل 8 کارگروه در شهرستان با حضور مسئولان استانی برگزار کردیم. امسال هم پیگیر مطالبات این کارگروه و متقاضیانش هستیم.

یکی از ابزارهای دولت در راستای افزایش حوزه گردشگری در گیلان، موضوع بوم‌گردی است، وضعیت شهرستان آستارا در این حوزه چگونه است؟

شهرستان آستارا با داشتن مواهب طبیعی، هر نقطه آن می‌تواند یک ظرفیت گردشگری باشد، به ویژه در روستاها با وجود طبیعت بکر می‌تواند سبب جذب گردشگران شود. باتوجه به تاکیدات استاندار محترم، بر بوم‌گردی متمرکز شدیم و در دو بخش مرکزی و لوندویل تاکنون 80 متقاضی طرح بوم‌گردی داشتیم.

نزدیک به 30 پرونده بوم‌گردی منجربه صدور موافقت اصولی توسط میراث فرهنگی شده است که آنها باید در راستای دریافت تسهیلات و پرونده‌های مربوطه اقدام کنند.

 

 

تالاب‌ها و آبندان‌ها از دیگر مجموعه‌های حوزه گردشگری در شهرستان آستارا هستند، در راستای جذب گردشگر به این مناطق چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

شناسایی آبندان‌های مستعد و تصویب به عنوان جاذبه‌های گردشگری از جمله اقدامات انجام شده است، در شهرستان آستارا برای زیرسازی "تالاب استیل" و "آبندان لمیر محله" از سوی آب منطقه‌ای اعتباری مصوب شده که تا پایان سال ساماندهی می‌شوند.

یکی از اهداف سفر گردشگران به آستارا، استفاده از طرح‌های سالمسازی دریاست چه اقداماتی در راستای بهبود وضعیت طرح‌های سالمسازی در این شهرستان انجام گرفته است؟

سالمسازی در دو مقوله اجرای برنامه‌های فرهنگی و انجام حوزه زیرساختی انجام می‌گیرد. باتوجه به ظرفیت‌های این منطقه و تجربه‌ای که به عنوان دبیر طرح‌های سالمسازی دریا در استانداری داشتم، تغییرات اساسی در بافت فیزیکی شناگاه‌ها آغاز کردیم و تاکنون مبلمان ساحلی و بخش بانوان آماده شده اما تکمیل آن نیازمند اعتبار ویژه‌ای است، با مساعدت‌هایر صورت گرفته و تصویب اعتبار 4 میلیاردتومانی در سالجاری، تلاش شده بتوانیم با امکانات محلی و مشارکت بخش خصوصی و شهرداری آستارا این طرح را تکمیل کنیم.

در بخش اقدامات فرهنگی و اجتماعی که اساس کار است تلاش شده تا محیط های بانشاطی فراهم کنیم، سال گذشته بالغ بر 20 جشنواره فرهنگی و هنری تحت عنوان اقوام ایرانی در سواحل برگزار کردیم.

یکی از موضوعات مورد توجه، تمرکز بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است، چقدر تلاش کردید از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهرستان آستارا بهره مند شوید؟

جلسات متعددی با سرمایه گذاران برگزار شده، بسیاری از این سرمایه گذاران طرح‌هایی در شهرستان دارند که سالهاست بر زمین مانده، تلاش داریم تاآنها را احیا کنیم. اقدامات مناسبی در این زمینه انجام گرفته است. از چند گروه سرمایه گذار خارج از استان هم دعوت کردیم و به دنبال دریافت مجوزهای لازم برای اجرای طرح‌ها هستند.

رسیدن به یک نگاه مشترک و بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه است، اگر می‌خواهیم اتفاق خوبی در کشورمان بیافتد باید از مشارکت بخش خصوصی بهره مند شویم زیرا معتقدیم بخش خصوصی ضامن سرمایه های خود است.

طرح تحول نظام سلامت در سال 93 در کشور، به عنوان یکی از طرح‌های دولت تدبیر و امید اجرا شد؛ شهرستان آستارا در این طرح شاهد چه تحولاتی بوده است؟

یکی از مهمترین اقدامات طرح جامع سلامت راه اندازی بیمارستان آستارا است که بالغ بر 60 میلیارد تومان بابت تجهیز و ساخت این بیمارستان هزینه شده است. فعالیت عمرانی این بیمارستان چندسالی متوقف شده بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، فعالیت احداث آن آغاز شد و در سال 96 هم به بهره برداری رسید. البته همچنان به دلیل برخی تجهیزات و کمبود پزشک متخصص دچار مشکل است.

سال گذشه کلنگ یک بیمارستان کوچک هم در بخش لوندویل به زمین خورده است؛ عملیات اجرایی آن امسال انجام می‌گیرد.

در بحث توریست درمانی هم پایگاهی توسط میراث فرهنگی برای گردشگران جمهوری آذربایجان راه اندازی شده است.

در مجموع شهرستان آستارا شاهد ارتقای شاخص‌ها در بخش زیرساختهای بهداشت و درمان است. اجتماعی شدن حوزه سلامت از جمله اهداف دولت بود که به عنوان اولین شهرستان در سطح استان و دومین شهرستان کشور در این راستا اقدام کردیم و مجموعه‌ای را به صورت پایلوت در نظر گرفتیم و در حال تجهیز آن هستیم. این طرح کمک می‌کند تا همه اقشار در بحث درمان ورود کرده و با اقدامات پیشگیرانه شاهد ارتقای سلامت در جامعه باشیم.

شهرستان آستارا در کریدور شمال به جنوب نقش بسزایی ایفا می‌کند، یکی از تاکیدات رئیس جمهوری تکمیل این کریدور بوده، لطفا در خصوص افتتاح خط ریلی آستارا آستارا بفرمایید.

یکی از سیاستهای بسیار خوب راه اندازی خط ریلی مشترک آستارا- آستارا بوده که مراحل ریل گذاری از اسفند سال 95 شکل گرفت و در سال 96 شاهد افتتاح بخشی از بارانداز ریلی آن بودیم. این کریدور نقش حیاطی در بحث اقتصاد منطقه‌ای دارد. در شهرستان هم علاوه بر اینکه یک اشتغال موقت در حوزه اجرایی داریم، در آینده هم بخش مهمی از اشتغال شهرستان را به خود اختصاص می‌دهد.از کشورهای روسیه، آذربایجان و... شاهد حضور بارهای تجار هستیم و صادرات هم از این ریل انجام می‌گیرد.

علاوه بر این بارانداز ریلی، شاهد تکمیل بندر ویژه اقتصادی آستارا هستیم؛ تنها بندری است که با همکاری بخش خصوصی اداره می‌شود. در همین امسال شاهد افتتاح حدود 100 میلیارد تومان تجهیزات و امکانات در این بندر بودیم.

دو پروژه مذکور نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور، استان و شهرستان دارد؛ علاوه بر خط ترانزیت ریلی و بندری، خط ترانزیت خودرویی هم داریم که سالانه از این گذرهای مرزی شاهد صادرات و واردات هستیم.

محورهای منتهی به آستارا همواره پرتردد است؛ به ویژه در منطقه حیران به عنوان نگین گیلان شاهد حضور مسافران زیادی است، چقدر تلاش کردید تا در زمینه راه‌ها هم بهبود نسبی حاصل شود؟

یکی از مشکلات اساسی شهرستان توسعه راه‌های ترانزیتی است که با توجه به حجم بالای تردد در حیران، اقدامات لازم جهت تعریض مسیر توسط راه و شهرسازی درحال انجام است؛ در این مسیر از یک سو به مرز متصل هستیم و محدودیت داریم از سوی دیگر در سمت دیگر مسیر کوه و منابع طبیعی قرار دارد که تعریض و اصلاح محیط، نیاز به زمان و تنویر افکار عمومی دارد. تلاش بر این بوده با هدف تامین منابع مصالح راه آهن که جز تعهدات ماست بتوانیم اقدامات دو منظوره انجام دهیم و هم راه تعریض می‌شود و هم مصالح تامین می‌شود. همزمان با بهره برداری کامل راه آهن این مسیر هم اصلاح و تعریض می شود.

دکتر سالاری بخشنامه‌ای مبنی بر استفاده از جوانان و بانوان در مناصب مدیریتی صادر کرد. شهرستان آستارا در این زمینه چگونه از ظرفیت این نیروها بهره مند شد؟

تلاش ما بر این بوده در سطح دستگا‌ه های اجرایی با توجه به سیاستها و توانمندی افراد و منابع انسانی موجود از ظرفیت جوانان و بانوان استفاده کنیم، همچنین علاوه بر استفاده از ظرفیتهای موجود از مدیران بومی هم بهره گرفتیم.

به عنوان فرمانداری با سبقه رسانه‌ای، چقدر تلاش کردید در شهرستان آستارا با همکاران رسانه‌ای خود تعامل داشته باشید؟

نگاه رسانه‌ای بسیار به من در بحث مدیریتی کمک کرد، شایدکسانی که در حوزه رسانه کار می کنند با ارتباط گسترده‌ای که با شخصیت‌ها و مدیران ارشد در سطح ملی و استانی دارند، خود به نوعی انتقال دهنده تجربیات هستند. اهالی رسانه چون دائما در حال رصد جامعه هستند، این رصد کردن جامعه سبب ارتقای آگاهی می‌شود و می توان با این اطلاعات برنامه ریزی های لازم را انجام داد؛ ارتباط بسیار مستمر با رسانه‌ها دارم و از طریق فضاهای اجتماعی با مردم در ارتباط هستم.

اگر از فرماندار شهرستان آستارا و مجموعه تحت تصدی اش نقدی صورت گیرد، چه واکنشی خواهید داشت؟

انتقاد و نقد در واقع وظیفه هر کنش گری است، باید آستانه تحمل‌ها را بالا برد؛ از آنجایی که خودم به عنوان فعال رسانه‌ای همواره به دنبال نقد سازنده از اوضاع و عملکردها بودم، الان نیز در این جایگاه تلاش می کنیم آستانه تحملم را بیشتر کنم. چون اگر نتوانیم آستانه تحمل را بالا ببریم امکان دارد دچار چالش شویم. پس تدبیر لازم با حوصله و صبر میسر می‌شود.

وظیفه داریم به خوبی به مردم اطلاع رسانی کنیم و از نقد آنها بهره مند شویم.

و سخن آخر...

یکی از مباحث جدی که در شهرستان آستارا داشتیم، اینکه بتوانیم بخش عمده‌ای از مشکلات را با حضور نهاد‌های مدنی اجتماعی و سیاسی سازماندهی کنیم. پیش از حضور من در این شهرستان هیچ تشکل و سازمان مردم نهادی فعالیت نداشت اما در طی یک سال اخیر بالغ بر 8 جلسه با حضور سازمان‌های مردم نهاد برگزار کردیم؛مجوز فعالیت برای 8 سازمان مردم نهاد در این شهرستان صادر شد و 5 نهاد هم از طریق ورزش و جوانان مجوز گرفتند. این جهش بسیار خوبی در بحث مشارکت طلبی اجتماعی است. هر 6 ماه یکبار با حضور همه گروه‌های مختلف عملکرد 6 ماهه را بیان می‌کنم و از برنامه‌های آینده باهدف مشارکت طلبی صحبت می‌کنیم.

فضای عمومی آستارا یک فضای اعتمادی است و اعتماد عمومی نسبت به مجموعه حاکمیتی فرمانداری جلب شده و این بخاطر قابل دسترس بودن من و همکارانم برای آحاد مردم است. دیدار و مشورت با خانواده شهدا و ملاقات با جامعه ایثارگران در دستور کار قرار دارد. تلاش داریم از ظرفیت‌های مردم در حوزه مشارکت اجتماعی بهره مند شویم.

 
 
Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna