پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
 

با اهدا پلاکت در نجات مستقیم  یک بیمار سهیم شویم

اهدای خون زکات سلامت است  و می تواند در کشف بیماری های نهفته در اهدا کنندگان خون کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم می تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.

 

سرویس ورزشی موج برنا – ایران در طب سابقه ای طولانی دارد ، بدون نام بردن از هیچ نامی در جامعه پزشکی می توان در جمله بسنده کرد تاریخ کهن ایران بی شک سابقه ای به قدمت تاریخ دارد .در همین راستا زالو درمانی ، حجامت و اعمالی از این دست درمانی بود که با خون و بیماریهای آن در ارتباط بودند .

اما گذشته از آنچه گفته شد از دهه اواخر دهه 40شمسی پزشکی دست خوش تحولات بزرگی شد و بیماران نیازمند به خون با دریافت مستقیم خون درمان می شدند و در همین راستا در مرداد سال 1353 شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند ، به  خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد .

 

از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است. جمع آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون، و آماده سازی آن برای نجات بیماران و مصدومین، ایجاد پایگاه در بیمارستان ها و واحدهای سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده های آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها و ..... از جمله کارهای سازمان انتقال خون ایران می باشد.

 

 نهم مرداد در ایران به عنوان روز اهدای خون شناخته شده است که در واقع روز قدردانی از اهدا کنندگان این ماده حیاتی نیز به شمار می رود . سازمان انتقال خون ایران در مرداد 1353 با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا ، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد. از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس سازمان انتقال خون در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است.

 

 نگاهی به کمپین های تبلیغاتی روز اهدای خون با هدف تشویق به تداوم کار نیک

 

روزهایی مانند روز ملی اهدای خون در ایران و روزهای ملی اهدای خون در هر کشور و همچنین روز جهانی اهداکنندگان خون که مصادف با ۱۴ ژوئن است، فرصت هایی هستند که به خاطر بیاوریم زندگی انسان های بسیاری به خون اهدایی ما وابسته است.

 

هر ساله در کشورهای مختلف کمپین های تبلیغاتی مختلفی برای تشویق مردم به این عمل نیک و آگاهی بخشی در این خصوص توسط آگهی های چاپی و شبکه های اجتماعی به انجام می رسد و همچنین از افرادی قدردانی می شود که خالصانه ، بخشی از وجود خود را به همنوعشان ایثار می کنند. گزارش زیر به تعدادی از کمپین های تبلیغاتی که در این راستا به وقوع پیوسته است، اشاره می کند.

 

خون ما را به هم متصل می سازد

برخلاف ایران که نامگذاری این روز که قدمتی طولانی دارد روز جهانی اهداکنندگان خون یعنی 14 ژوئن به سال 2004 باز می گردد و از 14 ژوئن 2004 روز جهانی اهداکنندگان نامگذاری و گرامی داشته شد .

تم سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی اهدای خون در 14 ژوئن 2016 این بود که «خون ما را به هم متصل می کند». این کمپین تبلیغاتی روی تشکر از اهداکنندگان خون و برجسته سازی ابعاد به اشتراک گذاشته شده و ارتباط میان اهداکنندگان و بیماران تمرکز کرده است.

 

به علاوه شعاری که برای این کمپین در نظرگرفته شده «با دادن خون، زندگی تان را به اشتراک بگذارید» است تا توجهات را به نقش اهدای داوطلبانه خون در تشویق مخاطب به نگران بودن در خصوص همنوع خود و ارتقای انسجام در جامعه جلب کند.

تم سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی اهدای خون در 14 ژوئن 2017 این بود که «نیاز به خون همیشگی است ، اهداکننده مستمر بمان ».

تم سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی اهدای خون در 14 ژوئن 2018 این بود که «مرا هزار امید است و هر هزار تویی ». این کمپین تبلیغاتی روی تشکر از اهداکنندگان خون و برجسته سازی ابعاد به اشتراک گذاشته شده و ارتباط میان اهداکنندگان و بیماران تمرکز کرده است.

هدف این کمپین برجسته سازی داستان افرادی است که زندگی شان از طریق اهدای خون نجات یافته و درصدد است با انگیزه بخشی منظم به اهداکنندگان، آنها را به تداوم در این کار نیک تشویق کند و به دیگر افراد خصوصاً افراد جوانی که تاکنون اقدام به این کار نکرده اند انگیزه لازم را ببخشد. در حال حاضر در بیش از 62 کشور، 100 درصد خون مورد نیاز مراکز از اهدای داوطلبانه تأمین می شود.

 

 نگاهی به کمپین های تبلیغاتی روز اهدای خون با هدف تشویق به تداوم کار نیک

اهداف روز جهانی اهدای خون در سالهای متمادی که از طریق کمپین های تبلیغاتی به گوش جهانیان رسید موارد زیر بود: *قدردانی از اهداکنندگان به سبب نجات زندگی بیماران و برجسته سازی مفهوم ایجاد ارتباط میان انسان ها با اهدای خون *توسعه آگاهی بخشی عمومی در خصوص نیاز به اهدای منظم خون و اهدای زندگی به دیگران، تمرکز بر توجه به خدمات *بهداشتی مرتبط با خون و اهمیت مشارکت جامعه برای تأمین خونی سالم و کافی، ترغیب وزارت بهداشت برای نشان دادن *قدردانی از این حمایت های داوطلبانه و تعهد به خودکفایی در زمینه اهدای صد درصد خون سالم و محصولات مرتبط با آن.

حرف آخر :

حرف آخر اینکه ایران مهد قهرمانان است ، مردان و زنانی که طی سالهای متمادی با حضوری آگاهانه به همراهی و همقدمی با هم میهنان و نیازمندان گام برداشتند ، لازم است در راستای نیل به این همراهی الگویی خاص برای جهانیان شویم و مصداق همراهی ما موجب الگو پذیری جهانیان شود .

اهداکنندگان خون انسانهای بی ادعایی هستند که شوق حیات را در چشمان خسته بیماران می جویند ، اهداخون را در گام اول زکات سلامت خود می بینند و این شعار نه برای بیماران لازم است بلکه اهداکنندگان هم این شعار را از بیماران نیازمند در می یابند .

 مرا هزار امید است و هر هزار تویی

 

                                                                             یادداشت سر دبیر : حمیدرضا رحیم زاده

 

 

 

 

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna