چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

 

تیم داوری فوتبال ایران همچنان پرقدرت،صوت آخر بلژیک-انگلیس

علیرضا فغانی پس از حضور در فینال المپیک و قضاوت دیدار برزیل  - آلمان

امروز قضاوت رده بندی بلژیک انگلیس ، حضور نمایندگان ایران تا روز آخرجام جهانی 2018

 

سرویس ورزشی موج برنا جام جهانی روزهای پایانی خود را تجربه می کند و تیم ملی فوتبال کشورمان پس از اینکه اولین حضور بدون دغدغه خود در جام جهانی را تجربه کرد و اولین تیم راه یافته به جام جهانی بود ، در مرحله قرعه کشی با تیمهای بزرگی هم گروه شد ، مراکش قهرمان آفریقا به نظر ساده تر از دو رقیب دیگر یعنی اسپانیا و پرتقال قهرمان اروپا می آمد .

هرچند گمان می رفت اسپانیا و ستاره هایش و پرتقال با محوریت کریس رونالدو نتایج سیاه و غیر قابل حضمی را برای ما رقم بزنند  ، اما بازی خوب و در خور تحسیمی از تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم و 4 امتیاز از مرحله گروهی دریافت کرد ، پس از هر دیدار دیدگاهها و توقعات زیادتر شد و در حالی که با کمی بدشانسی از فرصتهای دیدار با اسپانیا استفاده نکردیم و نهایتا در آستانه مصاف با پرتقال انتظار پیروزی هم داشتیم که میسر نشد و منتقدان همچنان چوب انتقاد را برداشتند و تلاشها نادیده گرفته شد ، اما یادمان باشد :

  1. فوتبال ما یک فصل نو می طلبد ، یک بنیان قدرتمند که از کودکی با اصول و منطق آموزش ببینند و کار به جایی نرسد که مربی تیم ملی به تمرین اصول پایه بپردازد .
  2. صرف نظر از نام و نشان بازیکنانمان باید گفت بسیاری از ملی پوشان ما سابقه بازی از سنین پایه ندارند و باید گفت از 23 بازیکن حاضر در تیم ملی سابقه حضور در رده های پایه را ندارند .
  3. در نظر بگیریم زمان در اختیار بودن بازیکنان تیم ملی تقریبا 20 روز بود و دیدارهای تدراکاتی هم از پایه تا پایان با مشکل مواجه شد .

اما همچنان که بخواهیم از تیم ملی دفاع کنیم همان قدر فرصت و منابع وجود داریم که بخواهیم باب انتقاد سر دهیم . این در حالی است که از دقایقی پیش اتفاقی خوب و افتخاری دیگر برای ورزش و فوتبال ملی ایران رقم خورد و آن اتفاق خوب حضور تیم داوری ایران در بازی رده بندی است ، هرچند گمان میرفت تیم داوری ایران متشکل از فغانی ، سخندان و منصوری از ساعت 18:30 امروز بازی رده بندی جام جهانی را قضاوت خواهند کرد .

 

  •  

علیرضا فغانی چند سالی است که قضاوتهای خوبی را در سطح ملی ، قاره ای و باشگاهی دارد و در جام جهانی 2018 هم حضور دارند . قضاوتهای فغانی در سالیان اخیر به اوج خود رسید و فینال المپیک و قضاوت دیدار پایانی ( برزیل و آلمان ) گل سر سبد قضاوتهای خوب فغانی بود .

تیم داوری ایرانی متشکل از علیرضا فغانی ، رضا سخندان و محمدرضا منصوری  در سه بازی (آلمان-مکزیک، صربستان-برزیل، فرانسه-آرژانتین)  هر چند کار راحتی نداشتند اما تنها ٢ بار در گرفتن خطای آفساید اشتباه عمل کرده اند و در تمامی صحنه ها تصمیمات بسیار خوبی از سوی این تیم گرفته شده است .

قضاوتهای خوب ، دوندگی و تصمیم گیریهای به جا و شایسته و عدم استفاده از سیستم ویدیو چک و یا ( var) گمان قضاوت در فینال را قوت بخشید ، اما نهایتا قضاوت خوب در بازی رده بندی بلژیک و انگلستان به تیم ایرانی  سپرده  شد و در این دیدار هم قضاوت خوبی از تیم ایرانی شاهد بودیم و این دیدار هم با پیروزی 2 برصفر بلژیک به پایان رسید .

 اما مسئله مهم این است که با افتخار باید بگویم حضور تیم داوری ایرانی موجب شد ،ایران ، ورزش ایران و فوتبال ایران تا روز پایانی نماینده در جام جهانی 2018 داشته باشیم .

 

 

 

**شایان ذکر است پیتانا داور آرژانتینی، دیدار فینال بین دو تیم کرواسی و فرانسه را قضاوت خواهد کرد.

                                                                                                                                                        حمیدرضا رحیم زاده

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna