جمعه 31 فروردین 1403

موج برنا - هریک از نامزدهای ریاست جمهوری برای جلب آرای مردم راه های مختلفی را برگزیده اند؛ سخنرانی در استان های مختلف کشور در جمع دانشجویان و عموم مردم، راه اندازی ستادهای انتخاباتی، نصب بنر و مناظره های تلویزیونی از جمله اقدام هایی است که نامزدها برای شناساندن خود به مردم انجام داده اند.
نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در سخنرانی های تبلیغاتی، مطالبی بیان می کنند؛ یکی از وضعیت تولید کشور می گوید، دیگری از دانش آموختگان بیکار و چرایی این مهم صحبت می کند، دیگری از افزایش پرداخت یارانه ها سخن می گوید و دیگری ...
مردم نیز که حضور در انتخابات را بنا به تاکیدات امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب وظیفه خود می دانند، پای صبحت های نامزدها می نشینند و مستند تبلیغاتی شان را می بینند تا انتخابی اصلح داشته باشند.
این روزها در هر جمعی که وارد می شویم، بحث انتخابات داغ است؛ مردم با شور و نشاط خاصی از تبلیغات نامزدها صحبت می کنند و امید به آینده بهتری دوخته اند. در سوی دیگر نیز نامزدها باید در سخنرانی های خود دقت بیشتری داشته باشند و با وعده و وعیده های گاه دروغین و نشدنی، حق ندارند امید مردم را که همیشه پای انقلاب بوده اند و برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و پاسداری از میهن اسلامی شهیدان فراوانی داده اند، نا امید کنند و نباید وعده هایی بدهند که خدای ناکرده عملی نشود.
از حرف تا عمل فاصله زیاد است، مردم دیگر وعده و وعید نمی خواهند، آنان رونق اقتصادی، تولید، اشتغال، ازدواج فرزندان شان و رفاه می خواهند.
امام جمعه موقت رشت در خطبه های هفته گذشته نماز جمعه این شهر در جمع نمازگزاران گفت که نامزدهای انتخاباتی وعده خلاف به مردم ندهند.
حجت الاسلام غلامرضا شفیعی زاده بیان داشت: متاسفانه برخی از نامزدها وعده هایی می دهند که بعد از انتخاب شدنشان، امکان پاسخگویی به آن وعده ها را ندارند و موجبات شرمندگی و تمسخر را فراهم می آورند.
وی با تاکید بر این موضوع که حضور همگان در انتخابات حفظ نظام، امنیت و عزت ملی را به همراه دارد، از مردم خواست تا کسانی را برگزینند که پاسخگوی مطالبات آنان باشند.
از نظر کارشناسان حوزه دین نیز دروغ و وعده های دروغین از گناهان کبیره محسوب می شود و مغایر با آموزه های دینی است. دروغ یکی دیگر از مصادیق باطل است که در بهشت راهی برای آن نیست؛ دروغ هر سخن یا فعلی خلاف واقع و حقیقت است که به شکل خبر از گذشته یا آینده یا وعده و وعید داده می‌ شود. (منبع: مفردات الفاظ قرآن کریم، راغب اصفهانی، ص478، «صدق»)

** وعده های شدنی بدهیم
امام جمعه موقت رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به در پیش بودن دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و تبلیغات نامزدها گفت: در تبلیغات و رقابت های انتخاباتی باید وعده هایی داده شود که شدنی باشد.
حجت الاسلام غلامرضا شفیعی زاده افزود: اگرچه اصل وعده دادن موجب خوشحالی می شود و مردم احساس می کنند که در هر صورت مشکلات رفع می شود، اما بر اساس آموزه دینی و اسلامی اگر وعده ای می دهیم، باید وفا کنیم.
وی با بیان این که کسی که توانایی انجام وعده را ندارد، نباید وعده بدهد، اظهار کرد: در روایت های دینی آمده؛ انسان آزاد است تا زمانی که وعده داد، برده دیگری می شود، قاعدتا باید به وعده خود وفا کند.
امام جمعه موقت رشت خاطرنشان کرد: بنابراین انسان عاقل وعده غیرمعقول و نشدنی را نه می دهد و نه باید بدهد، زیرا خلف وعده، بی اعتمادی ایجاد می کند.
وی بیان داشت: اگرچه باید رقابت در تبلیغات نامزدها باشد اما لازم است با توجه به ظرفیت و توانایی ها حرفی زده و وعده ای داده شود.
حجت الاسلام شفیعی زاده با بیان این که نامزدها در حضور حداکثری مردم پای صندوق های اخذ رای نقش دارند، اظهار کرد: آنها با رقابت سالم و تبیین موضوع های مختلف می توانند در حضور حداکثری مردم نقش آفرینی کنند.
وی با اشاره به حضور همیشگی مردم در صحنه های مختلف از جمله انتخابات اضافه کرد: حضور حداکثری مردم رابطه مستقیمی با امنیت و عزت ملی ما دارد.

** نامزدهای انتخاباتی وعده هایی ندهند که قابل اجرا نباشد
حجت الاسلام محمد لاکانی استاد حوزه و کارشناس امور دینی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: نامزدهای انتخاباتی وعده هایی ندهند که قابل اجرا نباشد.
وی دروغ را از گناهان کبیره دانست و اضافه کرد: اگر خدای ناکرده نامزدی در تبلیغات خود وعده ای بدهد که کار کارشناسی نشده باشد، با هیچ کدام از آموزه های دینی ما سازگار نیست.
وی با بیان این که دین مبین اسلام به صداقت و راستگویی تاکید دارد، خاطرنشان کرد: ضروری است تا نامزدها در تبلیغات خود، صداقت را پیشه کنند و به مردم وعده های غیرعملی ندهند.
استاد حوزه و کارشناس امور دینی بیان داشت: وعده های دروغ و غیرعملی، موجب سلب اعتماد مردم می شود.
وی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواست تا به آموزه های دینی و سفارش های بزرگان دین در این رابطه توجه داشته باشند.
وی با بیان این که جامعه ما، جامعه ای دینی و مردم کشورمان نیز مردمی دین مدار و خداجو هستند، اظهار کرد: تبلیغات در جامعه دینی با غرب تفاوت دارد، در کشورهای غربی برای ورود به عرصه ریاست جمهوری دست به یک سری کارهایی می زنند که شایسته نیست و نباید الگو قرار گیرد.
استاد حوزه و کارشناس امور دینی بیان داشت: در جامعه دینی گفتار، رفتار و کردارها باید بر اساس دستورات دینی باشد و توجه به این مهم از سوی نامزدهای انتخاباتی اهمیت بسزایی دارد.
وی با اشاره به این که حضور حداکثری در انتخابات کشور را بیمه می کند، یادآور شد: نامزدها در تبلیغات خود باید طوری رفتار کنند و سخن بگویند که مردم انگیزه بیشتری برای شرکت در انتخابات داشته باشند.

** وعده ها، امانت نزد مردم هستند
مدیر حوزه علمیه برادران استان گیلان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان این که راست گویی و عمل به وعده ها از ویژگی های انسان مومن است، گفت: وعده ها، امانت نزد مردم هستند.
حجت الاسلام سید عبدالباقی اسحاقی بیان داشت: وعده دادن، نوعی عهد بستن است بنابراین اگر کسی وعده ای بدهد و عمل نکند، به طور حتم اطمینان مردم سلب می شود.
وی با اشاره به در پیش بودن دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات نامزدها تصریح کرد: نامزدها باید دقت داشته باشند وعده هایی بدهند که شدنی باشد.
مدیر حوزه علمیه برادران استان گیلان خاطرنشان کرد: وعده های دروغین، مغایر با آموزه های دینی است و اعتقادات مردم را سست می کند.
وی بیان داشت: توصیه به نامزدهای انتخاباتی این است که بر اساس توانایی های خود صحبت کنند و سخنانی را بیان کنند که بر اساس قوانین، قابل اجرا باشد.
حجت الاسلام اسحاقی حضور حداکثری مردم در انتخابات و گزینش فرد اصلح را مهم دانست و تصریح کرد: نامزدها باید این اهمیت حضور مردم را درک کنند.
وی با بیان این که امروز مردم به واسطه فعالیت شبکه های اجتماعی، صدا و سیما و رسانه ها بیش از هر زمان دیگری آگاهند، اظهار کرد: چهار سال برای ریاست جمهوری خواهد گذشت و مردم مصاحبه ها، فیلم ها و گفته ها را مقایسه می کنند.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان در روز جمعه 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.
حسن روحانی، سید ابراهیمی رئیسی، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی هاشمی طبا، سید مصطفی آقامیرسلیم و محمدباقر قالیباف نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna