جمعه 10 فروردین 1403

به گزارش موج برنا - الگوپذیری و به اشتراک گذاشتن نظرات همه صاحب نظران ، منتقدان وعلاقمندان می تواند رشت را همچنان در زمره اولین ها نگاه دارد .

مهندس مهدی نوری هریس- شهر و شهر نشینی یک عادت اجتماعی نیست ، یک تکلیف یا یک روزمرگی محض که باید روی عادت انجام شود . در دنیای امروز امکانات و چگونگی تقسیم آن شرایط عمومی را ارتقا می دهد . نیاز روزمره ما به عنوان شهروند تعهداتی را برای مدیران شهری ایجاد می کند ، تعهداتی که دور از انتظار نخواهد بود و می تواند همان توقعاتی باشد که ما در خانه و خانواده داریم . نیازهای ما در دنیای امروز براساس نوع زندگی ماشینی دست خوش تغییرات زیادی است . فضای کوچک خانه ها موجب شده تا نشستهای خانوادگی کمتر و محدود تر شود و برای ایجاد روحیه ونشاط به مکانهای عمومی مراجعه کنیم و از این رو لازم است :

*پارکها و فضاهای عمومی در شهر و حاشیه شهر پذیرای همه ما باشد و برای اعیاد و پایان هفته ها برنامه های مفصل و شاد داشته باشد .

یکی دیگر از دغدغه های زندگی جمعی و شهر نشینی وسایل نقیله عمومی است . سهولت بهره مندی از این امکانات و خصوصا ناوگان اتوبوس رانی می تواند جدا از جابجایی آسان در صرف هزینه ما را یاری برساند ، زود رسیدن به محل کار و منزل ، مدرسه و دانشگاه ، هزینه های کم ، امنیت سفرهای شهری آرامش را برای ما به ارمغان خواهد آورد ، بنابر این :

*توسعه و تجهیز ناوگان مسافر بری درون شهری، آرامش روز کاری ، تحصیلی و حتی تفریحی را به دنبال خواهد داشت وشهری پاک و کم ترافیک برای ما به ارمغان خواهد آورد .

عوامل زیادی موجب خواهد شد تا ما محل زندگی خودمان را انتخاب کنیم ، ازدواج موجب خواهد شد تا با نوع شرایط اقتصادی محل سکونت را انتخاب کنیم . در این شرایط ممکن است در یک پروسه زمانی یک یا چند ساله در چند مکان شهر زندگی کنیم ، بنابراین لازم است بنابرحقوق شهروندی از تمامی امکانات به طور یکسان بهره مند شویم . آسفالت ، سنگ فرش ، جدول کاری ، فضای سبز ، پارک و زمینهای ورزشی در معابر عمومی وجود داشته باشد و تحت هیچ شرایطی سطح و طبقات و بالا و پایین نباید هیچ شهروندی را از این حقوق بی بهره سازد ، بنابراین :

*بر اساس حقوق شهروندی ، جدا از اینکه در کجای شهر زندگی می کنیم ، حق ماست از آسفالت ، سنگ فرش ، جدول کاری ، فضای سبز ، پارک و زمینهای ورزشی در معابر عمومی بهره مند باشیم .

مبلمان شهری بخش جدایی ناپذیر از زیبا سازی شهری است ، ساختار سازی در هرشهر می تواند تکلیف هر شهروند را برای چگونگی استفاده از آرایش شهری را به نمایش بگذارد . سبک و آرایش مبلمان شهری جدا از فرهنگ و دیدگاه مردم نیست و می تواند گویای بسیاری از سلایق باشد . بنابراین :

*برای ایجاد یک ساختار منسجم و هماهنگ و البته هدفمند لازم است با اتکا به نوع آرایش بومی و سنتی سبکی جدید ایجاد کرد ، بدعتی که در یک شهر می تواند تحولی شگرف در منطقه ایجاد کند .  

یکی دیگر از لازمه های آرامش و امنیت  در شهر نشینی سلامت اجتماعی و اخلاقی است . در سالیان اخیر بحث آسیبهای اجتماعی بغیر از آنچه که به عنوان وظیفه برگردن نهادهای مرتبط مثل بهزیستی است ، برعهده مدیران شهری هم نهاده شده است . برخورد مناسب و چاره جویانه در کوتاه مدت و دراز مدت می تواند ضمن یاری رساندن به اقشار آسیب پذیر چهره ای زیبا از شهر به نمایش بگذارد . در حال حاضر در چند شهر کشور، این مهم تا جایی رشد یافته که به شهر بدون گدا معرفی و اعلام شده است ، بنابراین :

*شهر و شهرسازی جدا از معماری و مبلمان شهری نیازمند سلامت اجتماعی هم هست و در این مسئله یعنی آسیب شناسی اجتماعی مدیران شهری رسالتی مهم برعهده دارند .  

توجه به بافت قدیمی و سعی در مرمت و بازسازی و حفظ آثار به جا مانده از تاریخ می تواند سرفصلی مناسب برای جذب توریست باشد که همیشه مورد توجه گردشگردان داخلی و خارجی بوده است ، جدا از این مهم می تواند در بخش اشتغال زایی نیز کمک حال مدیران شهری باشد ، بنابراین :

*در شهر ما با توسعه و نوسازی و باسازی بافتهای سنتی و بقعه های متبرکه مانند خواهر امام و دانای علی ، منزل و مقبره میرزا کوچک جنگلی  و... فصل جدید در پذیرایی از میهمانان می توانیم داشته باشیم .

خلاصه اینکه مدیریت شهری بغیر از رفاه عمومی و جلب رضایت همه اهالی آن موجب اعتماد و اتحاد هر چه بیشتر شهروندان خواهد شد . الگوپذیری و به اشتراک گذاشتن نظرات همه صاحب نظران و منتقدان و علاقمندان می تواند چاره گشای کار باشد و ما را برای رسیدن به شهری که خاص شود ، شهری که از دیر باز از اولین ها بهره مند بوده و می تواند این راه را دنبال کند . یک عزم و اراده ملی می تواند شهر رشت را بعنوان اولین ها معرفی کند .      

مهندس مهدی نوری هریس

کارشناس عمرانی وفنی شهرداری کلانشهر رشت

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna