جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش موج برنا -

3- عدم توجه صحیح به ورزش و گردشگری 

الف – گردشگری : در بسیاری از آمار ارائه شده در اکوتوریسم و گردشگری رتبه ایران بین 4 تا 10 قرار گرفته ،  اما این کافی نیست چرا که ما در توریسم و گردشگری داخلی موفق عمل نمی کنیم ، باید بپذیریم گردشگری چه در داخل و  بین الملل بخش لایفک و یکی از مهره های با ارزش اقتصادی است . در بسیاری از کشورها به دلیل فرآیندهای مختلف مانند کاهش هزینه ها ، بهبود و افزایش وسایل نقلیه عمومی در ایام تعطیلات کوتاه و بلند سال با افزایش چشمگیر در مسافرتهای درون شهری و کشوری مواجه است ، در بسیاری از کشورهای جهان ، حتی در چین با جمعیت یک ملیلیاردی مسافرتها در حدی است که بعضا جدا از نوع شغل و در آمد ، از تمام شهرها و مکانهای دیدنی بازدید می کنند . این در حالی است که سهم ایرانیان دراین حد و اندازه نیست ، مسافرتهای درون کشوری در چرخه قشری خاص اتفاق می افتد و عمومیت مردم تاب سفرهای درون استانی را هم ندارند و این پایان راه نیست ، در بعضی از سفرها آنچنان که باید نقش گردشگر به عنوان وزنه وابسته به اقتصاد وارد عمل شود ، نمی شود و تنها یک فرآیند تکراری صورت می گیرد فارغ از هرگونه ایجاد فرصت شغلی ، رونق حقیقی کسب و کار که تمامی آنچه که اتفاق می افتد یک نمایش ساده باشد تا یک اشتغال ماندگار که بتوان آماری فراگیر داد .

گردشگری زمانی درست و منطقی اتفاق می افتد که تمام مکمل ها آنچنان که باید در صحنه حاضر باشند ، راهنماهای محلی ، مکانهای تفریحی قابل استناد که البته در اکثر ایام سال و فصل قابل استناد و استفاده باشد . بعنوان مثال اگر گردشگری آنچنان روند منطقی خود را طی کند باید هتلها ، پانسیونها و اقامتگاهها و مهمانپذیرها در تمامی ایام سال بصورت یک نواخت از مسافر بهره مند باشند تا در ایام خاص به فکر پیمودن ره صد ساله در یک شب نباشند .

ب- ورزش : ورزش هم به تنهایی و هم بصورت ادغامی با گردشگری می تواند یکی از بازوهای متصل و قابل اتکا در اقتصاد باشد .

ورزش و گردشگری :

ایران با توجه به اقلیم خود و بهره مندی از آب و هوای مطبوع و چهار فصل و البته پراکنده و با توجه به داشتن کوه ، جنگل ، جلگه ، کویر و دریا فرصت مناسبی را برای گردشگری داخلی و بین المللی دارد . ورزشهای دریایی با تنوع خود ، ورزشهای هوایی با تنوع خود ، ورزشهای کوهستانی و.. همه و همه می تواند ضمن ایجاد شغل و درآمد بخش عمده ای از بهبود اقتصاد را در بربگیرد ، اما هم اکنون در بعضی ارتفاعات و دامنه کوهها و شهرهای مستعد این رشته ها مهمان پذیر مناسبی وجود ندارد یا اصلا وجود ندارد که این مهم در کوهنوردی بیش از پیش جلوه ای دو چندان دارد . نیاز این خدمت برای باروری اقتصادی تا آن حد لازم است که می بایست نیروی انسانی ماهر و متعهد ، فضاهای پذیرایی و البته امداد و نجات دو چندان شود که در سالیان اخیر توجه به این امر مشهود است ، اما متاسفانه کافی نیست .

ورزش و اقتصاد :

ورزش جدا از اینکه قشر عظیمی از جامعه را به سوی خود معطوف می کند ، می تواند بار بزرگی را از دوش جامعه اقتصادی  بردارد ، ورزش می تواند یکی از مهره های تامین بودجه باشد و با بکار گیری فارغ التحصیلان در این رشته در مشاغل وابسته به خود بخش عمده ای از جویندگان کار را پوشش دهد.

ورزش جدا از نوع رشته و فعالیت خود با برند سازی می تواند بار بزرگی از دوش اقتصاد و بودجه کشور بردارد . فعالیت رسمی و حقیقی باشگاهها با در نظر گرفتن حق کپی رایت می تواند در آمد خوبی را متوجه باشگاهها کند . اجبار و التزام باشگاهها به داشتن زمین ، دفتر باشگاه و برند ثبت شده به غیر از کسب در آمد داخلی باشگاه می تواند باری از دوش دولت بردارد.

در کشورهای صاحب ورزش ، ورزش را به عنوان صنعت می نگرند و بخش عمده ای نیروی کار و در آمد عمومی را بوجود می آورد ، تلویزیون کابلی ، روزنامه ، باشگاهها و فروشگاهها متعلق به باشگاهها می تواند به تنهایی یکی از صنایع بی بدلیل و در آمد زا باشد که یک تحول قانونمند می تواند ما را از این مهم بهره مند سازد .

ورزش در رشته های مختلف بغیر از فوتبال هم می تواند در آمد زا باشد ، ورزشهای میدانی مانند اسب سواری و پرورش اسب می تواند بخشی از این مهم باشند و یک نگاه بنیادی به آن به کمیتهای اجتماعی کمک قابل توجه ای نماید .

4-عدم توجه به الگو مصرف صحیح در کالا و خدمات

اگر در تمام مولفه ها درست عمل کنیم و بتوانیم در کنار دولت اقتصادی شکوفا داشته باشیم ، وظیفه ملت دو چندان خواهد شد ، درست مصرف کردن  و اصراف نکردن که در اسلام به کرار سفارش شده یک بخش مهم در ارتقاء اقتصاد ایران و البته خانواده خواهد بود .

مصرف چند برابر مصرف جهانی آب آشامیدنی و تصفیه شده به غیر از صرف هزینه های گزاف و غیر متعارف خانواده که بار مالی را برای آنها به دنبال خواهد داشت . با عنایت به اینکه آب بهای مصرفی با احتساب یارانه با این عدد محاسبه می گردد ، غیر از کاهش ذخایر آبی ، هزینه زیادی را برای تصفیه و نگهداری آن متوجه دولت خواهد ساخت و این معضل بار مالی و بودجه ای بزرگی را متوجه نظام و دولت می سازد و بخش عمده ای از بودجه سالیانه کشور را صرف این بخش خواهد کرد .

در بخش مصرف سوخت و مکمل های نفتی هم اوضاع خوبی را شاهد نیستیم ، در مصرف سوخت ، اعم از بنزین ، گاز شهری و .. هم مصرف ما چند برابر آمار مصرف جهانی است . بغیر از اینکه قیمت سوخت در ایران با بهای کمتری نسبت به قیمتهای جهانی به فروش می رسد ، در ساخت و سازها هم دقت لازم را نداریم. در ساخت مسکن اگر از مولفه های استاندارد مثل عایق کاری ، در و پنجره های دو جداره و سیستم های گرمایشی و سرمایشی درست و... استفاده کنیم می تواند در کاهش مصرف سوخت موثر باشد .

کاهش مصرف نه تنها ما را در بهره مندی و بهره وری از مصرف سوخت یاری می کند بلکه در نگهداری از دخایر نفت ، کاهش هزینه های استخراج ، نگهداری حامل های سوختی یاری می رساند .

در پایان  این بخش باید خاطرنشان کنم که :

چرا باید مصرف حامل های سوختی در گرمایش منازل ، ادارات و سازمانها در ایران که میانگین فصل سرد 2 تا 4 ماه است و رنج سرما در بدترین حالت بین صفر تا  20 درجه زیر صفر قرار دارد ، 3 برابر مصرف در کشورهای دیگر خصوصا کشورهای سردی است که پروسه 6 ماهه فصل  سرد در آنها  صفر تا 35 درجه زیر صفر می باشد .                                                        

5-نگاه به مخربین اقتصادی دلال های  طلا و ارز

یکی از دلایل اختلال در سیستم اقتصادی کشورها علی الخصوص در ایران دلال های اقتصادی است ، خصوصا دلال های ارز و طلا که با کاهش و افزایش هدفمند و خط دار درعرضه و تقاضا در بازار طلا و ارز نظم اقتصادی را برهم می زنند ، اصطلاحا مفسدان اقتصادی که با ایجاد یک جو  ناآرام با خروج پول بعضی از سرمایه داران جو اقتصادی را آلوده می کنند و در این جو ناآرام صاحبان کارخانجات و بنگاههای اقتصادی مجبور به خرید ارز در این شرایط مسموم هستند و نهایتا با خرید مواد اولیه با این قیمت نامتعارف دچار مشکل شده و ناچارا مجبور به افزایش قیمت کالای تولیدی خود خواهند شد و نکته مهم اینجاست که این روند نظم اقتصادی را برهم خواهد زد .

حقیقت ماجرا این است که نقش دلال ها در بسیاری از موقعیتهای اجتماعی و بنگاههای کوچک و بزرگ به چشم می خورد. در خرید کاغذ برای چاپخانه ، میوه و تره بار ، مواد خام و اولیه کارگاهها و کارخانجات و بالاخره ارز و دلار و طلا موجب خواهد شد تا با چرخش چند دست کالا ، کالای تولید شده نهایی با قیمت غیر واقعی به دست خریداران برسد و یا این قیمت غیر متعارف ، پای کالای قاچاق را به کشور باز کند .

راه حل چیست ؟

به نظر می رسد بورس قوی و پایدار می تواند در هر شغلی موثر و تاثیر گذار باشد تا مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولید کننده برسد ، تا نهایتا در جنس تولید شده تاثیرات آن را شاهد باشیم و بتوانیم کالا را با قیمت واقعی خریداری کنیم. امیدوار باشیم یک کالا تولیدی با یک قیمت ، در یک فروشگاه رسمی و در یک محل ارائه شود .

6- قاچاق کالا و  نظم اقتصادی

یکی دیگر از مولفه های تاثیرگذار در نظم اقتصادی و یا هر مقوله اجتماعی ، قانونمندی است ، رعایت قانون در هر یک از بخشهای اجتماعی و سیاسی منجر به ثبات و نظم می شود . ورود و خروج کالا از مبادی ورودی رسمی  می تواند به ثبات و نظم اقتصادی کمک کند ، چرا که قوانین محدود کننده در بخش گمرک بعضا با حمایت از تولید کنندگان داخلی اعمال می شود و پراکندگی در ورود کالا نه تنها موجب برهم زدن اقتصادی خواهد شد ، بلکه تولید کنندگان را با مشکل مواجه خواهد کرد .

نتیجه اینکه ما در برنامه ششم  توسعه قرار داریم ، بخش عمده ای از به نتیجه رسیدن این برنامه برعهده ما ملت است تا با تعهد و پشتکار یار و همراه نظام و دولت باشیم ، ثبات اقتصادی تاثیر مستقیمی برمعیشت همه مردم دارد و صد البته وظیفه ای بزرگ بردوش همه  ماست .

کلام آخر اینکه سال 1396 با تدبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران با نام اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال نامگذاری شده است . سالی که با میلاد بانوی دو عالم آغاز شد و نوید بخش این است که : سالی که نکوست از بهارش پیداست .

امید اینکه ما ملت همراه و صبور ایران در کنار یکدیگر شاهد شکوفایی تولید و اشتغال باشیم ، سالی که با هم عهد ببندیم از تولید ملی حمایت نموده و بتوانیم به اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم . یک مدیریت و تلاش جهادی و بسیجی نیاز دارد تا به رهنمود مقام معظم رهبری دست یابیم . آری ما می توانیم . ما می توانیم ، ما می توانیم چون آرام هستیم ، ملتی آرام ، مقاوم ، صبور و صلح دوست و صلح طلب ،که با اعتماد و اتحاد پایه گذار روایتی دیگر از پویایی و پشتکار باشیم و اینبار جهانیان شاهد به ثمر رسیدن فصلی جدید در تاریخ ایران همیشه سرافراز باشند ، فصلی نو با شکوفایی اقتصادی ، آری ما می توانیم .

محمد محمودیان

عضو هیئت رئیسه مرکز آموزش و پژوهش مجمع متخصصین شهرستان رشت

ویراستاری : حمیدرضا رحیم زاده

 

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna